Print deze pagina | Sluit het venster

Na kortsluiting worden wissels niet goed gezet

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6085
Geprint op: 22 mei 2018

Onderwerp:


Auteur onderwerp: robstuart
Onderwerp: Na kortsluiting worden wissels niet goed gezet
Geplaatst op: 07 mei 2018 23:05:20
Bericht:

Tijdens een kortsluiting komt het voor dat een Cobalt wisselmotor die ook door de rijstroom wordt gevoed halverwege blijft staan.
Bij het wegnemen van de kortsluiting rijden de treinen weer op de gewenste snelheid maar de wissel in kwestie krijgt geen herhaal commando meer. KL gaat er van uit dat de wissel in de juiste stand staat.

Kl kent wel de mogelijke instelling ‘wissels initialiseren na een kortsluiting’ maar dan komen de wissels in de initialisatie stand en niet in de stand van de bedoelde rijweg.

Iemand een suggestie om dit te kunnen oplossen?

0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232

Reacties:


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 08 mei 2018 10:37:30
Bericht:

Volgens mij betekent initialiseren dat de wissels in de laatst bekende stand worden gezet.
M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: robstuart
Gereageerd: 08 mei 2018 19:23:33
Bericht:

Hi Marco,

In de handleiding staat;

Als deze optie is geselecteerd, worden na een noodstop alle wissels gezet zoals Koploper denkt dat de wissels moeten staan. Bij sommige systemen kan het voorkomen dat seinen en/of wissels na een noodstop weer in een initiële stand staan.

Ik kan dus niet opmaken of KL ‘denkt’ dat ze volgens de rijweg moeten staan en dat na een kortsluiting en herstel opnieuw naar de wissels een signaal wordt gestuurd.

Dan de tweede regel;
Bij sommige systemen kan het voorkomen dat seinen en/of wissels na een noodstop weer in een initiële stand staan.
Wordt met de initiele stand de stand van de rijweg bedoeld of de stand tijdens opstarten van KL?
In de handleiding kom ik het woord initialiseren het meest tegen als de uitgangspositie bij het opstarten van KL. Bij opstarten ga ik ervan uit dat hiermee het opstarten van het programma wordt bedoeld en niet het herstarten na een reset.

Kortom ik struikel over de juiste interpretatie wat er nu eigenlijk gebeurt bij het initialiseren van de wissels na een kortsluiting.

0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 08 mei 2018 19:42:37
Bericht:

Gewoon het vinkje aanzetten en een kortsluiting forceren dan zie je wat dit voor jouw systeem betekend.
Bij de IntelliBox of iets dergelijks als systeem zal de laatste stand opnieuw worden gezet (dus de juiste rijweg). Als je wisseldecoders uit de baan voedt dan is dit vinkje de enige manier om zonder ongelukken door te rijden na een kortsluiting.
Maar ik kan me voorstellen dat dit vinkje bij bv Het HCCM en / of Dynamo anders werkt.
Succes, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 08 mei 2018 21:38:45
Bericht:

the proof is in the pudding

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: robstuart
Gereageerd: 09 mei 2018 21:15:16
Bericht:

Wim, Marco, hier is de pudding....

Vanmiddag wat meer testen gedaan, en wat blijkt 3 van de 5 keer gaat het goed en de rest gaat het fout, d.w.z. een of meerdere wissels worden niet goed gezet volgens de gele rijstraat.
Daarna wat experimenten gedaan. Waneer ik heel snel <0,5 sec een kortsluiting forceer nadat de rijstraat is bepaald worden de wissels na het opheffen van de kortsluiting niet goed gezet.

Maak ik de kortsluiting na een 1 sec nadat de rijstraat is bepaald dan gaan de wissels na herstel wel allemaal in de goede richting. Waarom en hoe? geen idee.

Mijn Cobalt wisselmotoren lopen mooi langzaam en worden met een interval van 1,5s na elkaar gezet. Ik vind dit een natuurgetrouw verloop. Ik heb dus nogal wat tijd om met de kortsluit tijden te spelen. Wellicht dat hierdoor dit probleem zo eenvoudig merkbaar is.

Tot zover.

mvg,
Rob

0-Spoor -- LENZ: LZV100/LH100 3.6, LI101 2.1 RS-232


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster