Print deze pagina | Sluit het venster

Omlopen

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6079
Geprint op: 26 sep 2018

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Antoine
Onderwerp: Omlopen
Geplaatst op: 23 apr 2018 16:35:10
Bericht:

Beste forumleden,

Zoals het omlopen is beschreven in de handleiding van Paul heb ik een kopstation gemaakt met de blokken 9 t/m 12. Graag wil ik hier mijn stoomtrein met adres 78 laten omlopen. Bijna alles werkt goed behalve het aankoppelen. De locomotief rijdt even ver door als het bij het ontkoppelen. Volgens de communicatie logging wordt de lengte opgeslagen en weer opgehaald echter de loc rijdt even ver (36 cm) door bij het koppelen als bij het ontkoppelen.
1. Let op, de ontkoppelrail ligt direkt na de stopmelder. Ik was in de overtuiging dat je alleen na de stopmelder cm kunt doorrijden zodat de loc boven de ontkoppelrail stopt. Ik weet niet of dat de oorzaak van mijn probleem is. Voordat ik dit ga aanpassen wil ik graag weten of dit het probleem is?
2. Wat heb ik niet goed ingesteld in Koploper?
3. Vanaf welke bezetmelder (inrij of stopmelder) bepaalt Koploper bij het aankoppelen hoever hij kan doorrijden?

Alvast bedankt voor jullie meedenken!
Groetjes Antoine

Download Attachment: Antoine.zip
6,83 KB

Reacties:


Reageer op auteur: robbie103
Gereageerd: 23 apr 2018 19:19:37
Bericht:

Wat is nu het probleem ? Rijdt de lok niet ver genoeg door om aan te koppelen ?

koploper + mrdirect


Reageer op auteur: Antoine
Gereageerd: 23 apr 2018 19:36:33
Bericht:

Ja, de lok rijdt te ver. Even ver als bij ontkoppelen.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 23 apr 2018 19:42:11
Bericht:

Antoine, als ik de uitleg bij het omloop voorbeeld in koploper lees, dan lees ik nergens dat hij moet doorrijden.
Hij moet de stopmelder in het blok waar hij ontkoppeld vrij laten, en bij het aankomen vanaf de andere kant is dat de stopmelder tijdens het aankoppelen.
Dat is iets anders dan ik lees in jouw bericht.

Dus in het ontkoppel blok stopt hij op de stopmelder en de sleep staat boven de ontkoppelaar en voor het daadwerkelijk wegrijden wordt die bekrachtigd en de losse loc gaat naar het volgende blok en keert daar en zet het wissel om en rijdt langs de rijtuigen. Gaat naar het blok waar hij vandaan kwam met de sleep, keert daar en koppelt weer aan en stopt op de stopmelder. Zo staat het beschreven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 23 apr 2018 20:01:52
Bericht:

Verder heb ik de indruk dat de vinkjes bij keren loc niet kloppen, als de trein in blok 8 van uit blok 9 is gekomen en hij mag door naar blok 7 dan moet hij zeker en vast niet keren in blok 8 om daar naartoe te gaan.

Ook klopt er niet zoveel van de wisselstraten tussen de verschillende blokken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: robbie103
Gereageerd: 23 apr 2018 20:30:30
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoine

Ja, de lok rijdt te ver. Even ver als bij ontkoppelen.



Dan pas je dat toch aan in je vaste route, negeer extra doorrijden en geef een nieuwe lengte op.

koploper + mrdirect


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 24 apr 2018 09:27:12
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoine

Beste forumleden,
3. Vanaf welke bezetmelder (inrij of stopmelder) bepaalt Koploper bij het aankoppelen hoever hij kan doorrijden.
Download Attachment: Antoine.zip
6,83 KB



Volgens mij moet je in de vaste route aangeven dat gestopt wordt op bezetmelder 1 (inrij bezetmelder) en dan ook opgeven hoeveel cm er doorgereden moet worden om aan te koppelen.

Succes, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 24 apr 2018 12:47:41
Bericht:

Dan moet die melder wel vrij zijn, en niet bezet gehouden worden door de sleep.
Beter is denk ik de stopmelder vrij te houden en die te gebruiken, voor de stop na aankoppelen. Zoals ook beschreven is in het voorbeeld.
Kun je ook controleren of de koppeling heeft plaats gevonden.

@Antoine: Verder werkt Koploper goed, als je de gegevens goed en volledig invult, en niet zo maar voor de helft.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Antoine
Gereageerd: 24 apr 2018 15:39:11
Bericht:

Beste heren,

Dank je wel voor jullie reaktie. Ik ben een stuk wijzer geworden in Koploper.

De denkfout die ik maakte is dat ik dacht dat KL aan de hand van de opgeslagen lengte berekent hoever de lok moet terugrijden bij aankoppelen. Maar zoals Wim al zegt: De stopmelder moet vrij blijven in het blok waar hij ontkoppelt. Bij het aankomen van de andere kant is dat de stopmelder voor het aankoppelen. Zoals Paul ook beschrijft in de handleiding stopt de lok bij het aankoppelen als de stopmelder weer actief wordt. Dit betekent voor mij dat de ontkoppelrail in het blok moet liggen en niet na de stopmelder.....
Zo staat het beschreven in het voorbeeld, zou Wim zeggen en hij heeft gelijk.
De vraag die over blijft is wat doet KL met de opgeslagen lengte?

@Wim:Ik heb de vinkjes bij het keren goed gezet en de wisselstraten aangepast. Dank je voor de tip!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 24 apr 2018 15:55:38
Bericht:

Met die opgeslagen lengte houd koploper het blok bezet waar de rijtuigen in staan, zonder dat deze een bezetmelder bezet houden. Het is een variant op het locadres, die dit anders zou doen.

Zo weet koploper dat dit blok bezet is voor andere treinen die niet volgens een vaste treinroute rijden.
In de vaste treinroute geef je aan dat de loc een bezet blok mag inrijden, om de rijtuigen op te pikken, en die is dus bezet via de lengte.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Antoine
Gereageerd: 24 apr 2018 16:22:33
Bericht:

Helder Wim, dank je!

Ps mijn redbox bevalt nog steeds prima!


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster