Print deze pagina | Sluit het venster

terugmelding

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6004
Geprint op: 16 aug 2018

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Drreinier
Onderwerp: terugmelding
Geplaatst op: 12 jan 2018 14:38:59
Bericht:

Ik wil de brug van de draaischijf een terugmelder geven. Ik rij 2 rail.
In de brug heb ik een functiedecoder gebouwd om verlichting en seinbeeld Sh0/Sh1 te kunnen weergeven. Deze wordt gevoed via de ruilaansluiting van de brug.
Na aansluiting op de S-88 krijg ik een spontane terugmelding door deze functiedecoder.
Heeft iemand behalve het verwijderen van de decoder hier een oplossing voor?

Groet,

Reinier Somford

Reacties:


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 12 jan 2018 14:54:26
Bericht:

Wanneer ik het goed begrijp heb je na de bezetmelder een functiedecoder ingebouwd ?
Indien deze functiedecoder stroom gebruikt, krijg je een bezetmelding, net als bij een locomotiefdecoder. Lijkt mij logisch.
Zo wordt ook een stuurrijtuig met functiedecoder gedetecteerd.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 12 jan 2018 16:16:00
Bericht:

Daar kwam ik dus ook schade en schande achter.
Maar nu verder.
Geen terugmelder op de brug en vanaf de inrijsporen in cm laten doorrijden, dan dus de melder van de inrijsporen gebruiken om te laten stoppen.
Hoe doe je dat?

Spoorse groet,

Reinier


Reageer op auteur: Kempke
Gereageerd: 12 jan 2018 18:18:31
Bericht:

gewoon


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 12 jan 2018 19:19:40
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Drreinier



..,.,dan dus de melder van de inrijsporen gebruiken om te laten stoppen.
Hoe doe je dat?




De lok laten stoppen op basis van het vrijkomen van die melder. Werkt prima hier, eventueel nog wat laten doorrijden (in cm).

Gr, Ben.


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 13 jan 2018 10:37:39
Bericht:

Dank voor jullie input.
Ga dat onderzoeken en proberen.6

Groet,

Reinier


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 13 jan 2018 10:45:50
Bericht:

Beste Ben,

Hoe doe je dat?

Groet,

Reinier


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 13 jan 2018 11:53:54
Bericht:

De draaibrug is blok 300. De eigenschappen zie plaatje:

https://abload.de/img/naamloosqouj0.png

Alle 6 aanrij spoortjes hangen aan dezelfde melder 6.11 immers er rijdt altijd maar één lok. En bij "bezet bij" niets invullen.

Gr, Ben.



Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 13 jan 2018 12:25:06
Bericht:

Hallo Reinier,

De oplossing van Ben kan best goed werken. Dat kun je gaan toepassen, dan heb je vast wat om mee te beginnen. De eerste jaren heb ik dat op mijn baan ook zo gedaan, pas later heb ik de brug van twee bezetmelders voorzien. Koploper heeft in de Help ook een waarschuwing staan voor het gebruik van het vrijkomen van een bezetmelder.

Veel hangt er vanaf wat wil je ermee. Een loc van 15 cm een brug van 30 cm op laten rijden komt niet zo precies als een loc van 28 cm.

Of je op jouw draaischijf naast jouw functiedecoder ook nog een bezetmelder kan aansluiten hangt af van de spullen die je nu hebt.
Soms kun je dingen combineren. Dat moet je uitzoeken. Hier werken de binnenkomstmelder en de stopmelder ook samen via één pool.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 13 jan 2018 15:27:20
Bericht:

Je kan ook in het midden van de brug dmv een lichtsluis een bezetmelder realiseren.
Dan in Koploper aangeven dat locs een halve lengte door moeten rijden. Dit is per loc en richting in te stellen.
De brug is een blok met maar 1 bezetmelder. Doe ik ook en werkt perfect.
M.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 13 jan 2018 20:29:16
Bericht:

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik geen bezetmelder op de brug aanbrengen. De decoder verbruikt stroom en geeft dus een continue bezetmelding.
Je zou de decoder apart kunnen voeden, maar ik heb geen idee of dat mogelijk is bij deze draaischijf.
Dus zonder terugmelder, cm aangeven na verlaten van terugmelder voorgaande blok.
Zoiets zal het moeten worden tenzij koploper iets ingenieus in zich heeft dat ik niet ken.

Groet,

Reinier


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 13 jan 2018 20:52:04
Bericht:

Zit nog wat te filosoferen.
Kun je ook het vrijkomen van een blok gebruiken als opdracht voor het aantal cm doorrijden bij aankomst op kopspoor met 1 bezetmelder?

Groet,

reinier


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 14 jan 2018 09:47:04
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect

Je kan ook in het midden van de brug dmv een lichtsluis een bezetmelder realiseren.
Dan in Koploper aangeven dat locs een halve lengte door moeten rijden. Dit is per loc en richting in te stellen.
De brug is een blok met maar 1 bezetmelder. Doe ik ook en werkt perfect.
M.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders



Hallo Marco,

Een bezetmelder midden op de brug heb ik hier ook ( een verend contact dat door de wielflenzen bediend wordt).

Je hoeft in Koploper niet in te vullen dat de loc een halve lengte door moet rijden, dat zit standaard al in Koploper bij de draaischijf.
Alleen bij de Draaischijfeigenschappen > Diverse items > Default extra te rijden 0 cm invullen. Fijn afstellen kun je dan bij "Onderhouden locomotieven, draaischijf".
Alleen als je voor en achter uitrijden veel verschil hebt, dan kun je dit bij "Aanvulling blokgegevens", onafhangkelijk van de richting invullen.

Eén bezetmelder per blok, als jij dat mooi genoeg vind, lekker zo laten zitten.

Groeten,

Jan



Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 14 jan 2018 10:18:57
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Drreinier

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik geen bezetmelder op de brug aanbrengen. De decoder verbruikt stroom en geeft dus een continue bezetmelding.
Je zou de decoder apart kunnen voeden, maar ik heb geen idee of dat mogelijk is bij deze draaischijf.
Dus zonder terugmelder, cm aangeven na verlaten van terugmelder voorgaande blok.
Zoiets zal het moeten worden tenzij koploper iets ingenieus in zich heeft dat ik niet ken.

Groet,

Reinier



Hallo Reinier,

Veel locdecoders kunnen goed overweg met een diode in een toevoerdraad. Bij mijn wisseldecoders werkt dat ook , heb ik net geprobeerd. Je hebt dan alleen positive of alleen negatieve pulsen op je decoder. Je hebt dan minder topsnelheid, want er wordt minder energie aangevoerd.
De vraag is of jouw functie decoder daar ook mee overweg kan.

De bezetmelder is denk ik ook wel te foppen met een diode, zodat deze alleen nog een bezetmelding geeft in één stroomrichting.

Het vrijkomen van een bezetmelder kan denk ik heel goed werken als deze opeen lichtsluis aangesloten zit, maar als deze door de wielen bediend wordt, kan het heel makkelijk gebeuren dat deze bezetmelder te vroeg vrij komt. Op een gegeven moment staat er nog één asje op het stuk rail waar die bezetmelder op aangesloten zit. Het hangt er dus vooral vanaf hoe precies er gestopt moet worden.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 14 jan 2018 10:57:50
Bericht:

Rare gedachte kronkels.
Het blijft toch gewoon een stroomverbruiker voor de bezetmelder Jan H.
Gewoon een lichtsluisje zoals Marco al schreef. Is geheel onafhankelijk. Als dat niet wil eventueel een Hall sensor, of een reedcontact. Beste is de functie decoder niet via de railaansluiting van de brug te voeden. Waarschijnlijk is daar een andere list voor te verzinnen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 14 jan 2018 11:31:50
Bericht:

Hallo Wim,

Reinier denkt dat hij geen bezetmelding kan realiseren op de brug.
Dan geeft het toch niet om je gedachte te laten kronkelen op iets toch voor elkaar te krijgen.

Mijn idee is om de stroomdetector maar in één sroomrichtig te laten werken en de functiedecoder in de andere richting, zodat de functiedecoder de bezetmelder niet beïnvloed. Eén lok moet de bezetmelder uiteraard wel activeren. Volgens mij kun dat met één diode voor elkaar krijgen en zonder het kastje met de bezetmelders open te maken (er van uitgaand dat hij de meest reguliere stroomdetector gebruikt met 2 diodes de ene kant op en 2 diodes in de andere richting met een optocoupler).

Dat lichtsluisje heeft een extra pool van de brug naar de wal nodig en die heeft Reinier niet begrijp ik.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 14 jan 2018 12:44:17
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn


Dat lichtsluisje heeft een extra pool van de brug naar de wal nodig en die heeft Reinier niet begrijp ik.


De lichtsluis kan je voeden uit het railssignaal. Dus is er maar 1 verbinding naar de wal nodig. Kijk eens op de site van Huub Maaskant “Avontuur in miniatuur” voor de lichtsluis. Dan moet je “op de wal” de uitgang wel zodanig configureren dat de stroom detectie van je terugmelders dit accepteert.

Succes,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 14 jan 2018 13:05:42
Bericht:

Hallo Marco,

En dat ene contact met de wal heeft Reinier dus niet, zie ook zijn eerste post. Vandaar dat ik iets anders probeer te verzinnen.


Groeten,

Jan


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 14 jan 2018 13:23:58
Bericht:

Jan,

Dat hij die extra aansluiting naar de wal niet heeft lees ik nergens.
In z’n tweede bericht zegt hij wel geen terugmelder op de brug. Maar dat is tbv / ivm het doorrijden in cm vanaf de inrij-sporen. Met andere woorden dan heb je op de brug geen bezetmelder nodig.
Maar als de brug maar twee aansluitingen (tbv railssignaal) naar de wal heeft houdthet tav de lichtsluis op. Dan maar cm doorrijden bij vrijkomen van de inrij-sporen.

M.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 14 jan 2018 15:12:58
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn

Hallo Wim,


Mijn idee is om de stroomdetector maar in één sroomrichtig te laten werken en de functiedecoder in de andere richting, zodat de functiedecoder de bezetmelder niet beïnvloed. Eén lok moet de bezetmelder uiteraard wel activeren. Volgens mij kun dat met één diode voor elkaar krijgen en zonder het kastje met de bezetmelders open te maken (er van uitgaand dat hij de meest reguliere stroomdetector gebruikt met 2 diodes de ene kant op en 2 diodes in de andere richting met een optocoupler).



Jan, je weet dus niet hoe het werkt. Advies aan Reinier en de rest, deze oplossing van Jan negeren.

Maar ik zal je even wakker schudden. In de stroomdetectie zit een zogenaamde AC opto-coupler, die dus in beide richtingen werkt. Als jij de ene richting met een diode wil blokkeren, (wat niet gaat) en voor sommige decoder dan gezien wordt als een asymmetrisch signaal, waardoor er rem functies oid worden geactiveerd. Zal de AC-OPTO de andere richting gewoon blijven werken, daar het digitale signaal ook een soort AC spanning is. Hoop dat je nu inziet dat wat je schrijft niet zal werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 14 jan 2018 15:44:58
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect


Dan maar cm doorrijden bij vrijkomen van de inrij-sporen.



Pas hierbij wel op!
Ik heb een Roco (AC) stoomloc waarbij de laatste wielstellen van de tender voorzien zijn van antislipbanden. Bij mijn massa detectie melders geeft dat (bij achteruit rijden) onbetrouwbare bezetmeldingen. Soms wel op het laatste wielstel maar vaker op het eerste wielstel van de tender!
Als dat bij vooruit de brug op rijden met vrijkomen van inrij bezetmelder optreedt staat de loc te vroeg stil cq staat nog niet helemaal op de brug.
Ik denk dat met stroom detectie je hetzelfde probleen kan verwachten.

M.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 14 jan 2018 17:53:35
Bericht:

Hallo Wim,

Er wordt niets geblokkeerd, want dat gaat niet zoals jezelf schrijft.

Hier een plaatje zoals ik het gedacht had. Het basis schema komt van Beneluxspoor.net.

Download Attachment: DHZ_Detectorschema01bewerkt.bmp
514,97 KB

Via het groene draadje is D5 aangesloten. Als deze in geleiding komt, dan komen D1 en D2 niet meer in geleiding. De stroomdetector werkt dan nog maar in één richting. Dat groene draadje met D5 kun je dus buitenom het kastje met bezetmelders aansluiten.

We rijden met de computer, dus alle dingen die je van een decoder niet nodig hebt uitschakelen.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 14 jan 2018 18:15:08
Bericht:

Jan, je zet gewoon een diode parallel over D1 D2, wat blokkeert er dan? Voor mij einde discussie, deze onzin is mijn tijd niet waard.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 14 jan 2018 18:31:01
Bericht:

Hallo Wim,

Er blokkeert niets.

Leren lezen kan ik jou ook niet.

De drempelspanning over één diode is de helft van de drempelspanning over twee dioden, dus D1 en D2 komen dan niet meer in geleiding.

Vriendelijke groeten,

Jan


Reageer op auteur: Kempke
Gereageerd: 14 jan 2018 18:43:53
Bericht:

Wat weer een vriendelijkheid


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 14 jan 2018 19:21:03
Bericht:

Goed laatste poging. En wat doen D3 en D4 dan zeg de andere halve periode.
Volgens mij ook een spanningsval creëren, en dus nog steeds een bezetsignaal opwekken.

En nog even in de herhaling, met die diode over de helft, maak je voor de locdecoders die over de brug rijden een asymmetrisch signaal, en waarvoor en waarbij wordt dat ook alweer gebruikt, juist bij het Lenz ABC systeem.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 14 jan 2018 19:42:58
Bericht:

Hallo Wim,

Precies en dat is ook de bedoeling.
De functiedecoder voor de seinen en de lampjes op de brug moet op halve gelijkrichting gaan werken. Deze moet dus geen bezetmelding genereren.
De locomotief mag dan wel door de bezetmelder gezien worden. Deze kan dan ook het volle signaal krijgen.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 14 jan 2018 20:18:54
Bericht:

Hallo Wim,
Wat jouw ongerustheid wat betreft het Lenz ABC systeem. Volgens mij heeft dat niets te zoeken op een door Koploper bestuurde baan.
Dus mocht dat een probleem zijn, dan uitschakelen in de decoder.

Ik weet het, je hebt er voor betaald, maar je hoeft het niet te gebruiken. Dat geldt net zo goed voor analoog herkenning. Uitschakelen op een computer gestuurde modelbaan, kan dat ook niet fout gaan.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 14 jan 2018 22:07:08
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn

[quote]De bezetmelder is denk ik ook wel te foppen met een diode, zodat deze alleen nog een bezetmelding geeft in één stroomrichting.


Durf ik m'n nek uit te steken in dit wespennest?

Ja!
Want het is een leuk idee, en zou kunnen werken.
Voorwaarde: De decoder werkt op enkelfase signaal!
De bezetmelder werkt waarschijnlijk al kant en klaar op enkelfase, zie schematje.
Heb het niet uitgeprobeerd, moet al naar bed Tijdzoneding.

De locomotief krijgt gewoon volle spanning.




Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 15 jan 2018 07:37:45
Bericht:

Hallo Kees,

Mooie tekening. Jij begrijpt de bedoeling.

Alleen we weten nog niet wat voor een optocoupler Reinier in zijn bezetmelder heeft zitten. Het laatste deel van de discussie gingen we er vanuit dat er een in zou zitten die in twee richtingen zou werken. En dan moet er één richting uitgeschakeld worden. Dat zou natuurlijk ook op de bezetmelder kunnen, maar als je daar aan gaat beginnen heb je op een gegeven moment allemaal spullen liggen met een 'maar'. Vandaar die diode buitenom.
We weten ook nog niet wat Reinier voor een functiedecoder onder zijn draaischijf brug heeft zitten. Als dat er een is die zoals jij voorstelt en de optocoupler komt ook overeen met jou tekening, dan hoeft hij denk ik alleen nog de aansluitdraadjes van die functie decoder om te draaien.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 15 jan 2018 10:41:30
Bericht:

Vraag aan Marco:
hoe heb jij de lichtsluis op e brug gemonteerd, zonder het uiterlijk aspect al te veel geweld aan te doen en hoe komt het signaal van de lichtsluis terug in het systeem?

groet,

Reinier

p.s. het begint inmiddels op een gevorderden probleem te lijken. Dat met die diodes begrijp ik echt niet hoe dat kan werken


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 15 jan 2018 16:04:22
Bericht:

Als terugmelder gebruik ik de BMD16N-SD van Floodland(Huib Maaskant en Eddy de Boer)

De decoder is van Tams FD 5(functiedecoder).De decoder wordt gevoed vanuit de rails op de brug.
Let op bij draaiing van meer dan 180 graden keert de polariteit van de brugsporen om. Maakt dat nog wat uit voor de plaatsing en/of sperrichting van de decoder.


Download Attachment: info_bmd16n_sd_1_1.jpg
70,88 KB


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 15 jan 2018 16:32:39
Bericht:

De terugmelding wordt automatisch via de draaischijfdecoder van Littfinsky gegenereerd.
Decoder TT-DEC


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 15 jan 2018 16:39:38
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Drreinier

Vraag aan Marco:
hoe heb jij de lichtsluis op e brug gemonteerd, zonder het uiterlijk aspect al te veel geweld aan te doen


Ik heb de ir-led en de ir-derector tegen het hekje gemonteerd. In als het ware twee zwarte kolommen, zo lijkt het net een onderdeel van de brug.
quote:

hoe komt het signaal van de lichtsluis terug in het systeem.


Ik ben de gelukkige bezitter van (de oude versie) HK-draaischijf. Tijdens automatisch rijden / gebruik durf ik koffie te gaan drinken zo betrouwbaar werkt het mbv Koploper.
Henk Kooiman heeft daar acht sleepringen voor signaaloverdragt in gerealiseerd (op het draaiend deel is hiermee oa GND en +voeding) waarvan er vier vrij zijn te gebruiken. Twee daarvan voor de rails en dus, realiseer ik me nu, voor mij voldoende mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 15 jan 2018 17:44:36
Bericht:

Op de Fleischmann zitten 5 sleepringen en geen ruimte voor meer.
3 zijn voor de bediening van de motor(inclusief vergrendeling) en 2 voor de spoorstaven.

Groet,

Reinier


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 15 jan 2018 19:27:38
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Drreinier


Let op bij draaiing van meer dan 180 graden keert de polariteit van de brugsporen om. Maakt dat nog wat uit voor de plaatsing en/of sperrichting van de decoder.




Hallo Reinier,

Dat gaat een probleem opleveren voor het bedachte schakelingetje, ben ik bang.

De terugmelding waar jij het in het bericht hierboven hebt, heeft te maken met "position erreicht", volgens de handleiding. Dit heeft niets te maken met stoppen op de brug.

Wordt er al wat met de rondrail gedaan, elektrisch gezien?

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 15 jan 2018 21:12:54
Bericht:

GND en + wisselen als de brug een halve draai heeft gemaakt.
Zouden in de toevoerleiding naar de decoder(FD 5) twee tegengesteld geschakelde diodes ivm deze wisseling gemonteerd kunnen worden. Er is dan altijd een sper aanwezig, terwijl de andere een klein spanningsval geeft. Ik bedoel dus op de plek waar nu een enkele diode staat getekend van brug naar decoder.

Groet,

Reinier


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 15 jan 2018 21:15:08
Bericht:

Jan, wat bedoel je met "de rondrail"?


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 15 jan 2018 21:32:15
Bericht:

Foute gedachte.
Wellicht wel 1 diode in + gesperd en in GND doorlaat.
Als de polariteit omkeert dan wordt de sper in de nieuwe + en de gND laat door.


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 16 jan 2018 00:17:40
Bericht:

Hallo Reinier,

Rondrail: dat stuk rail in de kuil waar de wieltjes van de brug overheen lopen. Hiermee zou je eventueel een extra pool mee kunnen maken, als die nog niet gebruikt wordt.

Ik moet morgen werken, dus ik ga naar bed.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 16 jan 2018 00:45:29
Bericht:

Ben nog geen geleidend plastic tegen gekomen.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 16 jan 2018 10:19:09
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Drreinier



Op de Fleischmann zitten 5 sleepringen en geen ruimte voor meer.
3 zijn voor de bediening van de motor(inclusief vergrendeling) en 2 voor de spoorstaven.




Kun je op deze schijf ook het draaipunt gebruiken? Dan heb je een 6e aansluiting en is je probleem opgelost.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: bverbiest
Gereageerd: 16 jan 2018 17:35:41
Bericht:

Ik gebruik al jaren de centrale spil als extra geleider. Met enige moeite aan de onderzijde een draadje solderen en aan de bovenzijde een draadje aan het blokkeerclipje. Dit staat ook beschreven in één van de stukken over automatiseren draaischijf die op de site van Pahasoft te vinden zijn. Hierin staat ook een schema voor een lichtsluis in het midden van de brug. Dat werkt prima als je de hoogte juist afstelt. Zwart schilderen en het valt niet meer op.

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 17 jan 2018 07:27:14
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Ben nog geen geleidend plastic tegen gekomen.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Hallo Wim,

Nee ik ook niet.
Dat beton en hout van plastic waren had ik wel begrepen, maar dat ze de rondrail ook van plastic zouden maken, had ik niet gedacht.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 17 jan 2018 09:50:11
Bericht:

Vraag aan Kees Visser,

Wat is de specificatie van de diode.

zoals ik al schreef keert elke 180 graden de polariteit om van de brug(geregeld door de TT-DEC)
Als iik nu ook een diode in e tweede leiding aanbreng is dan het probleem definitief opgelost of is dit een denkfout.

Groet,

Reinier

BMD 16N-SD TT-DEC FD-5


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 17 jan 2018 16:20:20
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Drreinier

Vraag aan Kees Visser,

Wat is de specificatie van de diode.

zoals ik al schreef keert elke 180 graden de polariteit om van de brug(geregeld door de TT-DEC)
Als iik nu ook een diode in e tweede leiding aanbreng is dan het probleem definitief opgelost of is dit een denkfout.

Groet,

Reinier

BMD 16N-SD TT-DEC FD-5



De diode gewoon een 1N4001 of zo.
Maar een veranderende polariteit los je niet met een 2e diode op, want dan is het hele idee van éénrichtingsdata zoek.


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 17 jan 2018 18:24:40
Bericht:

Het hele idee werkt sowieso niet, want er zit een AC opto in zijn melders.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 17 jan 2018 20:25:31
Bericht:

Hallo Reinier,

Je zou voor jezelf eens een stappenplan moeten maken om wat verder te komen.

Je hebt de lichtsluis ook al genoemd. Barend heeft wat ideeën voorgelegd. Om dat aan te sluiten, kun je daar nog bij, of moet de hele draaischijf uit de baan gehaald worden en zo ja, wil je dat.

Als je met het plan van afgelopen weekend verder wild.
Kan die functiedecoder overweg met een diode in een aansluitdraad?
Nee, hou er dan maar mee op.
Ja, dan zaten we nog met dat probleem van het ompolen. De BMD16N-SD van Huib Maaskant kan echter ook tussen de TT-dec en de draaischijf aangesloten kunnen worden. Elke detector kan met twee draden individueel aangesloten worden. Dan moeten er een paar schroef connectoren uit om bij de daaronder liggende aansluitingen te komen. Welke je daar het best voor kunt pakken zou je even aan Huib Maaskant kunnen vragen.

Verder is het misschien handig om eerst wat dingen te testen voordat je alles in je draaischijf bouwt.

Zie je het toch niet zitten, dan kun eens beginnen met het idee van Ben. Het is gewoon leuk als je er al mee aan de slag kan.

Groeten.

Jan


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 18 jan 2018 10:33:08
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Het hele idee werkt sowieso niet, want er zit een AC opto in zijn melders.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Tja, dan houdt het op.
Wil gewoon teveel? Waarom niet simpel met cm doorrijden zoals geopperd?
Of de brug zo ombouwen, dat er iets vrijkomt, bijv de motoraansluitingen (dat waren er toch 3?), zou er een truc zijn om minstens één poot van de functiedecoder daar over te laten lopen?

Ik zeg maar wat, het diodeverhaal is in ieder geval een doodlopend straatje.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 18 jan 2018 10:53:12
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet

Of de brug zo ombouwen, dat er iets vrijkomt, bijv de motoraansluitingen (dat waren er toch 3?), zou er een truc zijn om minstens één poot van de functiedecoder daar over te laten lopen?




Als gezegd: het draaipunt......


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 19 jan 2018 09:37:16
Bericht:

Beste allemaal,

Dank voor alle reacties.
Ga een profopstelling maken met een FD-5 en een diode.
Als dat lukt dan kan ik de brug wellicht nog uitbouwen om daar de toepassing aan te brengen.
Draaipunt is een overweging.
Anders maar geen meldpunt op de brug, en met wat algoritmes de loc's aansturen.

Groet,

Reinier

BMD 16N-SD TT-DEC FD-5


Reageer op auteur: bverbiest
Gereageerd: 19 jan 2018 14:37:34
Bericht:

Beste Drreinier
Ik heb hier nog enkele foto's van de aanpassing. Om de draad aan de as te maken hoeft de draaischijf niet te worden verwijderd. Als je er onder de baan bij kunt komen lukt het wel. De brug zul je wel moeten verwijderen voor de aanpassingen, maar dat gaat vrij gemakkelijk.

Download Attachment: Onderzijde.jpg
112,7 KB

Download Attachment: clipje.jpg
257,99 KB

Download Attachment: lichtsluiselectronica.jpg
194,78 KB

Met vriendelijke treingroet,
Barend Verbiest


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 19 jan 2018 22:33:17
Bericht:

Ook hiervoor weer dank.
Helaas kan ik niet meer onder de tafel komen en zou de brug moeten uitbouwen.

Groet,

Reinier


Reageer op auteur: Drreinier
Gereageerd: 20 jan 2018 21:22:17
Bericht:

Ik bedoel natuurlijk de gehele draaischijf, brug is nog wel uit te bouwen.

Reinier


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 03 feb 2018 15:36:08
Bericht:

Hallo,

Afgelopen tijd heb ik hier een proefopstelling gemaakt om een en ander eens uit te proberen. Zoals hierboven beschreven kan het in principe wel werken.

Alleen het gebruik van een 1N4001 diode op de brug leverde te veel valse bezetmeldingen op. Na deze te hebben vervangen door een snellere BYV27-200 waren de valse bezetmeldingen weg. Hierna ging de functiedecoder op de brug slecht luisteren. Dit heb ik weer opgelost door een weerstand (10k en 22k geprobeerd) parallel aan de diode aan te sluiten.

Bij de testopstelling was er eerst een ompool schakelaar (simulatie TT-dec.) en dan de bezetmelder gemonteerd. Hiervoor moet de print van Huib Maaskant iets anders opgebouwd worden.

Eerst de bezetmelder en dan de TT-dec. kan volgens mij ook, maar dat vergt dan wel wat extra componenten. Dit heb ik nog niet getest, alleen op papier uit gepuzzeld.

We horen wel van Reinier wat z'n verdere stappen zijn.

Groeten,

Jan


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster