Print deze pagina | Sluit het venster

Trein blijft hangen en haalt vervolgens snelheid in

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5884
Geprint op: 23 nov 2017

Onderwerp:


Auteur onderwerp: zuyderduyn
Onderwerp: Trein blijft hangen en haalt vervolgens snelheid in
Geplaatst op: 19 aug 2017 07:47:43
Bericht:

Hoi,

Misschien een wat rare titel. Ik schets de situatie even.

Een trein heeft een automatische stop van 35 seconden. Na de stop, sein op groen, trein vertrekt volgens koploper. De trein krijgt ook stroom aangezien de verlichting brand. Toch blijft de trein stil staan. Als ik de trein een klein duwtje geeft vertrekt hij ontzettend hard, blijft een tijdje heel hard rijden, en na een poosje rijd de trein weer normaal tempo. Hij lijkt met dit harde rijden de tijd goed te maken die er stil gestaan is terwijl die had moeten vertrekken. Dit is één keer gebeurt, maar vroeg me af waar dat vandaan kan komen.

Aangezien dit 1 keer gebeurt is en bij andere loks niet heb ik de database niet toegevoegd en wellicht heeft het niet met KL te maken? Iemand een idee?

Bedankt en groeten Hans

Reacties:


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 19 aug 2017 08:52:35
Bericht:

Hallo Hans,

Je ziet de verlichting branden, maar geeft het rijwindow in Koploper ook een snelheid aan? Zo ja, dan lijkt het aan de loc te liggen.

Een versleten collector (een borstel staat dan op het isolatie materiaal, wat onder het koper zit) zou kunnen, maar kan ook wel iets anders in de loc zijn.

Groeten,

Jan


Reageer op auteur: zuyderduyn
Gereageerd: 19 aug 2017 08:57:56
Bericht:

De rijwindow geeft idd een snelheid aan. Zou het precies op het isolatieasje van rails kunnen liggen? Het is een ICE stel en de motor zit in de 2e wagen.


Reageer op auteur: Debvd
Gereageerd: 19 aug 2017 09:34:38
Bericht:

Hoi Hans,

Vraagje de verlichting brandt zeg je...haalt die de stroom van de motorwagen of heeft die zijn eigen functiedecoder in de eerste wagon?

Want aals bovenstaande het geval is kan het idd zijn dat de motorwagen geen stroom pakt....denk ik zo.



Bjorn


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 19 aug 2017 11:15:24
Bericht:

Versleten, of sterk vervuilde motor.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 19 aug 2017 16:23:22
Bericht:

Ik ga met Wim.
Motor wil niet op gang komen.
Het keiharde rijden komt dan, doordat de decoder geen terugmelding van de motor krijgt, en de constante snelheidsregeling een terugspanning zoekt (back-emf) door de motorspanning op te schroeven.

Je geeft een duwtje, motor werkt, nu al op (bijna) volle spanning. Na een korte tijd heeft de decoder dit door, en laat de spanning weer zakken.

Dus vanuit de decoder lijkt het alsof je op een te steile helling wil optrekken, en na het duwtje een verschrikkelijk steile helling afzakt.

Motor poetsen.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Reageer op auteur: zuyderduyn
Gereageerd: 19 aug 2017 21:03:38
Bericht:

Bedankt voor de info!


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster