Print deze pagina | Sluit het venster

tractie rijden

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5878
Geprint op: 23 sep 2017

Onderwerp:


Auteur onderwerp: prehorst
Onderwerp: tractie rijden
Geplaatst op: 12 aug 2017 19:56:01
Bericht:

Ik heb 2 loc's in tractie rijden.
De keuze wie de baas en de knecht is, is volgens mij geheel willekeurig.
Of kan ik hier enige invloed op uitoefenen om zelf te bepalen wie de baas en wie de knecht is.
Ik heb al geprobeerd of het in volgorde van het slepen van de ene loc naar de andere en andersom, maar dat haalt niets uit.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.2 )

Reacties:


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 12 aug 2017 20:26:18
Bericht:

Hallo Piet,

Dat blijft één van de geheimen van Koploper. Voor zover ik het heb kunnen nagaan gaat het geheel willekeurig.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: servé
Gereageerd: 13 aug 2017 11:01:00
Bericht:

Volgens mij heeft het te maken met het ijken. De lok met de "grofste" ijking (dus per stap de meeste km/u's verschil) wordt de baas. De trein met een fijnere ijking (per stap de minste km/u's verschil) wordt de knecht, zodat deze zich beter kan aanpassen aan de baas.

Nogmaals, dit is en blijft raden, maar dit is wat ik waargenomen heb.

Vriendelijke groet,

Servé


Reageer op auteur: JackvdW
Gereageerd: 14 aug 2017 00:30:35
Bericht:

Hallo,

Wat Servé aangeeft klopt. Het is niet willekeurig maar de lok met de grofste regeling wordt de baas. Dit is meestal de lok met de hoogste maximale snelheid om dat dan, logischerwijs, de snelheids stappen verder uit elkaar liggen (dus grover zijn).

De knecht (met fijnere regeling) kan zich beter aanpassen en dichter bij de snelheids stappen van de Baas komen dan andersom.

Zowel de Baas als de Knecht kunnen voorop gaan, dat maakt helemaal niets uit. Bij meer dan twee locs kan de Baas ook een tussen loc zijn.

Vaste Routes van de tractie worden door de Baas gereden en bij het uit tractie gaan via een Vaste Route, wordt die Route vervolgt door de Loc van de tractie die na het ontkoppelen als eerste vertrekt, wat dus dan ook de Knecht kan zijn.

Groet Jack.


Reageer op auteur: prehorst
Gereageerd: 14 aug 2017 11:10:28
Bericht:

Allemaal

Ik heb gisteren bijne de gehele dag het een en ander getest en ben er achter gekomen dat de loc met de grootste snelheids stappen de baas wordt, maar dit is niet altijd de snelste.
Net nog even getest.
Een loc met een snelheid van max. 80 km met hele groote snelheids stappen en een loc met een max. van 100 km. en hele fijne snelheidsstappen in tractie gezet en de loc met een snelheid van 80 km. is de baas.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.2 )


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 14 aug 2017 12:27:07
Bericht:

Hi All,

Bedankt allen. Weer wat geleerd. De snelheidsstappen bij mijn locs zijn bij lage snelheden klein en bij hogere snelheden groter. Ik gebruik holle snelheidscurves.
De stappen bij lage snelheden zijn bijna altijd iets van 1 à 2 km/uur. Bij hoge snelheden kan dat verschillen. Bij de 1600 zo'n 10 km/uur, bij een Sik iets van 6 km/uur.
Ik ben benieuwd hoe het tractierijden dan gaat. Ik kan dat nu even niet testen, want ik heb op dit moment geen baan. Zodra ik wat heb ga ik dat wel doen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 14 aug 2017 19:54:05
Bericht:

Klinkt logisch.
In tractie zal nooit de topsnelheid van de langzaamste overtroffen worden.
De kleinste snelheidsstappen zijn weer beter aanpasbaar.
Dus:
Baas: Grove stappen
Knecht: Fijne stappen om netjes aan te passen
Topsnelhied: wie van de twee dan ook de langzaamste is.

Knap gedaan, als het zo geprogrammeerd is!


Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster