Print deze pagina | Sluit het venster

Maximum capaciteit DCC

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5736
Geprint op: 23 sep 2017

Onderwerp:


Auteur onderwerp: dentheo
Onderwerp: Maximum capaciteit DCC
Geplaatst op: 16 jan 2017 10:15:02
Bericht:

Dit weekend op facebook gelezen dat een PC(koploper)>centrale>baan sturing onverwacht tussen de 10 a 20 rijdende loks kuren begint te vertonen.

Weet er iemand hier misschien een schema van diverse oplossingen met daarbij de zwakke punten. Ook interessant of men door het vervangen van de "zwakke" componenten of keuze van bepaalde communicatieprotocols de capaciteit kan opdrijven.

Of zit het finaal in de communicatie van de centrale via de rails naar de loks ? Dan is het waarschijnlijk onoplosbaar.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Reacties:


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 16 jan 2017 11:15:10
Bericht:

Kleine toevoeging voor de duidelijkheid.
Toen hierover gediscuteerd werd op Koploper Facebook pagina is Paul ertussen gekomen om te zeggen dat het probleem daar niet paste omdat het geen koploper probleem is. OK

Ik heb het probleem dan maar hier onder technische installatie gezet, wat volgens mij wel een correcte plaats is.

Nu heeft Paul mij uit Facebook Koploper gegooid, omdat ik het probleem hier gepost heb. Ik weet het nu ook even niet meer.

Misschien kan de moderator dit draadje op slot doen ?

Mensen die mij een link of pdf willen toesturen over dit technisch probleem, graag maar dan via email, dan gebruiken we hier geen plaats.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 16 jan 2017 18:01:50
Bericht:

Het probleem zit gewoon in de hoeveelheid data die een centrale moet versturen, verwerken en dat is bij 20 treinen meer dan bij 10 treinen.
Hier op een aantal banen en op de banen bij de mensen die dit onderwerp hebben aan geslingerd ligt het kantelpunt op 18 Treinen.
Daarna kan het voorkomen dat het stroperig wordt of dat er schijnbaar commando's worden gemist.

Het is gewoon een bekend feit en iets wat moet worden geaccepteerd, iets wat moeilijk is.
Als je auto max 180 km/u kan rijden is het bij houden van een auto welke 200km/u gaat onmogelijk iets wat je misschien ook wel wil, maar ook nooit zal lukken, hoe hard je ook je best doet.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Wim1956
Gereageerd: 16 jan 2017 18:41:58
Bericht:

Hallo Wim
Als ik dan een snellere auto koop (centrale )is het dan mogelijk om met meer treinen te rijden ?
Of geld dit probleem voor alle centrales .
Wij hebben steeds snellere computers maar geen snellere centrales .
Mvg. Wim


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 16 jan 2017 19:47:17
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Het probleem zit gewoon in de hoeveelheid data die een centrale moet versturen, verwerken en dat is bij 20 treinen meer dan bij 10 treinen.
Hier op een aantal banen en op de banen bij de mensen die dit onderwerp hebben aan geslingerd ligt het kantelpunt op 18 Treinen.




OK dat is duidelijk. Het zit dus ingebakken in het DCC protocol.
Zit er op die centrales geen soort "watchdog" die piept als de centrale zijn cycli niet op tijd kan afwerken ? Ik herinner mij zoiets van PLCs op het werk.
Kan men geen prioriteiten stellen bv. loks gaan voor op wisselopdrachten ofzo ?
Of is de enige oplossing de functiedecoders recht vanuit de PC te sturen ? Kan komt er ruimte vrij ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 16 jan 2017 19:48:27
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim1956


Wij hebben steeds snellere computers maar geen snellere centrales .




Misschien kunnen de decoders de snellere data telegrammen niet aan ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 17 jan 2017 00:02:27
Bericht:

Heren aan alles zit een limiet.
En de centrales piepen keurig als er buffer vol raken of dreigen te raken. Software reageert daar op en zal het proces vertragen.
En als het echt overloopt dan gaan er gegevens verloren. Eens te meer om de handel niet tot het uiterste te stressen. En het geldt voor alle centrales. Een andere auto kopen helpt niet. En hierbij zou ik het willen laten want dit is verder geen koploper probleem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: mwleeuw
Gereageerd: 17 jan 2017 13:37:52
Bericht:

Misschien moet in de volgend versie van de handleiding van KOPLOPER DAAR een opmerking overgemaakt worden. Het is wel handig om te weten, wanneer software niet meer doet wat het moet doen.

matthijs leeuw

intellibox c-rails


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 17 jan 2017 14:21:49
Bericht:

Matthijs,

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar het ligt niet aan de software, of je nu RocRail, iTrain, TrainController of Koploper gebruikt het blijft allemaal hetzelfde.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: mwleeuw
Gereageerd: 17 jan 2017 14:59:30
Bericht:

Wim,

Dat had ik begrepen. Dat moet bij al die software pakketten een dergelijke opmerking gemaakt worden.

matthijs leeuw

intellibox c-rails


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 17 jan 2017 14:59:31
Bericht:

Wim,
Kan ik dan ook eruit besluiten dat meerdere functies, geluid en railcom de communicatie nog meer zullen belasten naar de rails en daarmee het aantal loks nog zal reduceren ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: mwleeuw
Gereageerd: 17 jan 2017 15:01:58
Bericht:

Dat lijkt me wel. Als het inderdaad te maken heeft met de capaciteit van de centrale, dan zal naarmate je meer vraagt, eerder de maximum capaciteit in zicht komen.

matthijs leeuw

intellibox c-rails


Reageer op auteur: Wim1956
Gereageerd: 17 jan 2017 15:05:43
Bericht:

Wat ik nu begrijp is dat het probleem ligt aan het datatransport van dcc. Niet aan centrales of trein software .Toch kopen wij dure centrales en willen daar jaren gebruik van maken .De baan word steeds groter met meer rijdende treinen ,tot je tegen dit probleem aan loopt .Ik rijd met twee banen (ho en N ) met IB ir en IB2 en meestal rijden er ongeveer 16 treinen tegelijk .Er staan er 30 op de baan .Soms heb ik ook weleens het idee dat er iets niet goed doorkomt waardoor het weleens fout gaat .
Nu ben ik een leek op electronika gebied zeker op datatransport ,maar toch wil je een oplossing voor je problemen .Dus mijn vragen zijn dan :Hoe zit het met Motorola ,kan die meer treinen aan ?
Gemengd bedrijf van Motorola en dcc .Is dat een oplossing ? Bijvoorbeeld Wissels op Motorola en treinen dcc.
Op nieuwe systemen wat veel sneller is en veel meer kan zitten we ook niet op te wachten .Dan moeten we al onze spullen vervangen (centrale boosters Decoders en misschien ook wel de software ).
OP welk forum dit probleem dan moet aankaarten is mij dan ook niet bekend .Wel Zou het leuk zijn om een overzicht te hebben wat betreft verschillen in centrale in combinatie met protocol en capaciteit.Dat zou ook best wel in handleidingen van centrale of trein
software mogen staan
Mvg Wim


Reageer op auteur: mwleeuw
Gereageerd: 17 jan 2017 16:05:16
Bericht:

Ik lees in de handleiding van de intellibox ir (pg. 54) dat de centrale 31 16 punts s88 units kan verwerken. Met loconet zelfs nog meer contacten. Dan lijkt me dat het verwerken van de data van 20 treinen geen probleem hoeft te zijn.

matthijs leeuw

intellibox c-rails


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 17 jan 2017 16:15:45
Bericht:

Als jouw dat zo lijkt is dat prima. Lezen en accepteren is een ander verhaal. Maar laten nu net het aantal meldpunten hierin helemaal geen rol spelen. Meldingen komen alleen door als ze veranderen, en dus niet constant, en die hebben niets met DCC of Motorola te maken.
Het aller snelste protocol is Selectrix.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: mwleeuw
Gereageerd: 17 jan 2017 17:03:44
Bericht:

Als de capaciteit van een centrale bepaald gaat worden, moet je nagaan wat er bestuurd moet worden: hoeveel locs, hoeveel wissels, hoeveel bezetmelders etc. Het lijkt me als je een centrale ontwerp die een groot aantal meldpunten aankan, dat je uitgaat van het besturen van een grote baan. Van daar mijn stelling dat als je een centrale ontwerpt die 31 units uit kan lezen, niet ontwerpt het besturen van een klein rondje.

matthijs leeuw

intellibox c-rails


Reageer op auteur: mwleeuw
Gereageerd: 17 jan 2017 17:05:17
Bericht:

Overigens een protocol is zo snel als de hardware waar het op draait toelaat.

matthijs leeuw

intellibox c-rails


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 17 jan 2017 17:09:19
Bericht:

Matthijs, en zolang jij niet weet waar je over praat is discussie zinloos.

Groetjes



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: mwleeuw
Gereageerd: 17 jan 2017 17:13:45
Bericht:

Wees blij dat je de wijsheid in pacht hebt

matthijs leeuw

intellibox c-rails


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 18 jan 2017 19:46:02
Bericht:

Op internet is het wat dit onderwerp betreft een zootje.

Sommigen doen alsof één centrale wel 100 treinen tegelijk zou kunnen bedienen, mits de nodige boosters. Die kijken alleen naar de power kant.

Andere weten iets meer en vermelden dat er slimme "centrales" zijn die die "voorrang" geven aan adressen met veranderingen en de andere even NIET verzenden. Op die manier proberen zij de snelheid van de communicatie naar de actievere loks op peil te houden.

Maar aantallen ho maar, dat lijkt wel een geloofskwestie.
Alhoewel het een beoordeling moet zijn van lengte van telegrammen, snelheid en gewenste refreshtijd....

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 19 jan 2017 09:07:49
Bericht:

DCC is een seriëel protocol. Je kan maar zoveel bitjes/seconde versturen.
Een optrekkende/remmende lok krijgt elk stapje en geluidje apart door, het signaal wordt regelmatig herhaald om zekerder te zijn dat het aankomt. => Nogal wat data.
In KL Algemeen-2 max aantal treinen op 18 instellen. Misschien wel jammer, maar je voorkomt ongelukken.

In DDW (in principe de software van een centrale) staat de instelling "Datenausgabe - Aktualisieringsinteval" standaard(?) op 50ms. Of dat ook met andere centrales kan, weet ik niet.
Zou me voor kunnen stellen dat meer treinen tegelijk lukt als elke iets minder vaak een herinneringsberichtje krijgt.
Maar als er eens iets verloren gaat, heb je zomaar een lok die even te lang niets hoort terwijl het nodig zou zijn => Nieuw probleem.
Als we echt tig treinen tegelijk willen, moeten we een protocol hebben dat het aankan.



Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW


Reageer op auteur: Ronaldp1
Gereageerd: 19 jan 2017 10:38:11
Bericht:

In KL Algemeen-2 max aantal treinen op 18 instellen.

Ben op zoek waar ik dat in kan vullen.
Bedoel je dan: Maximale rijwindows?

mvg ronald


Reageer op auteur: Wim1956
Gereageerd: 19 jan 2017 11:35:14
Bericht:

Beste Ronald
Een regeltje hoger .Hoeveel treinen mogen er rijden .
Ook ik heb hier al naar gekeken ,maar wil dan wel weten welke treinen er van koploper er dan gaan wachten en welke er gaan rijden .Welke voorrangsregeling gebruikt koploper .Lijkt me het mooist als de treinen in een schaduwstation het eerst blijven staan om de doorstroming op de baan niet te verstoren .
mvg Wim


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 19 jan 2017 13:17:17
Bericht:

Als je voldoende vrije ruimte op je baan hebt, dan zullen de treinen in normale blokken, dus de blokken waar niet gestopt hoeft te worden doorrijden. De treinen op stations die stoppen en wachten, treinen in een schaduwstation met een blokgroep regeling laten hooguit maar 1 trein vrij op de baan, met een beetje geluk. En daar zal 1 blok vrij zijn voor de aankomst van de trein. Maar als dat het enigste vrij blok is zal het verkeer opstropen en heb je dus te veel treinen op de baan of te weinig vrije blokken. Oftewel je zit aan je max wat betreft de baan. Als je alles goed regelt zullen de treinen op stations en in schaduwstations wachten en op de vrije baan er tussen doorrijden.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Wim1956
Gereageerd: 19 jan 2017 15:42:44
Bericht:

beste Wim
dus eigenlijk moet het schaduwstation groot genoeg zijn .aantal treinen min 18.Ook nog vrije inrijruimte in het schaduwstation .Dan zal je weinig problemen hebben .
Mvg Wim


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 19 jan 2017 16:10:15
Bericht:

Wim,

Nee, Wim je schaduwstation mag veel groter zijn, daar mag je best wel 100 treinen neerzetten, zolang je er maar niet meer dan het voor jouw systeem geldende maximum laat rijden. En als het een wedstrijd is wie de meeste treinen op zijn baan daadwerkelijk kan laten rijden, dan loop je tegen een bepaald maximum op, of die van je baan, of die van je centrale/protocol. Het hoeft niet altijd meer, meer, meer te zijn, er komt een punt dat je er tevreden mee moet zijn. En 18 rijdende treinen leuk, maar het merendeel zal uit het zicht plaats vinden, bedekt door landschap.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Wim1956
Gereageerd: 19 jan 2017 16:34:11
Bericht:

Hallo Wim
Ik denk dat wij het zelfde bedoelen .Bij het aantal treinen noemde ik geen aantal .
Mvg Wim


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 20 jan 2017 22:08:27
Bericht:

Even gestudeerd: http://www.dccwiki.com/Digital_packet
DCC stuurt 8000bit/s, en heeft voor één opdracht typisch 5 byte = 40 bits nodig. Dat betekent hooguit 200 opdrachten/sec, die typisch 4 keer herhaald worden (zie plaatje), dus 50 verschillende opdrachten per seconde.
Tijdens optrekken en remmen worden makkelijk 2 snelheidsstappen per seconde doorlopen (afhankelijk van instellingen) => 25 treinen kunnen tegelijk van snelheid veranderen, ex wissels, functies enzo.
Die ervaring van 18 klopt dan aardig, maar bij lange baanvakken waar op constante snelheid wordt gereden en niet veel wissels worden gezet, moeten er meer lekker kunnen rijden.
Reden voor mij om misschien wat baanvakken samen te voegen.


Download Attachment: Digikeijs_package.jpg
82,33 KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW


Reageer op auteur: piksov
Gereageerd: 21 jan 2017 14:59:10
Bericht:


Voor de duitssprekenden/lezenden onder ons:

http://opendcc.de/elektronik/opendcc/opendcc.html

Moraal van dat verhaal in mn eigen woorden: je moet een beetje slimme centrale hebben, immers niet alle boodschappen zijn superbelangrijk!

Het versnellen van een lokomotief naar een hogere snelheid mag best wel een seconden later aankomen.

Of een wissel NU of een halve seconden later omgaat is ook niet echt van belang.

Wat wel belangrijk is dat als een lokomotief langzaam naar een roodsignaal kruipt in de stopsectie aankomt dat ie wel redelijk snel stilstaat. Dus boodschappen voor lokomotieven met een lage snelheid zijn wel belangrijk om doorschieten te voorkomen. Die moet dus met een hogere prioriteit worden uitgezonden.

Dit soort inzichten heeft meneer Kufer in z'n opendcc centrale verwerkt.

Ik heb het even in de programma code nagekeken, er is een hi priority queue en een low priority queue. Pas als alles uit de hi priority queue via dcc is verstuurd wordt er naar de lo priority queue gekeken.

Guus


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 21 jan 2017 17:23:10
Bericht:

Interessante vondst, Guus.
Daar zouden centrale-bouwers wel eens een boekje over open kunnen doen. Gewoon eerlijk: Prima, maar... of Het probleem hebben we zo aangepakt: ---
Voor mij kan er niet genoeg eerlijke data ter beschikking staan.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 21 jan 2017 22:34:56
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jimmaet


Voor mij kan er niet genoeg eerlijke data ter beschikking staan.

Kees Visser




Klopt Kees, maar je mag ook wel een opmerking sturen naar die dccwiki-jongens. Bij de lijst van centrales geven ze daar nog aan 999 loc simultaneous...dat lijkt mij technisch sterk.
Nergens wordt er over computerrijden gesproken, met de hand is de limiet moeilijk haalbaar natuurlijk. Zeker de 999


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 22 jan 2017 10:24:54
Bericht:

Ja, 999 is leuk als je 999 verschillende ovaaltjes hebt, geen wissels, geen baanvakken, dan kan je ze misschien één voor één op gang brengen. De tentoonstelling is wel over voordat ze allemaal rijden, maar ach...

Zal wel gebaseerd zijn op werkgeheugen, hoeveel standen er bijgehouden kunnen worden.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster