Print deze pagina | Sluit het venster

Seinen worden vr wissels gesteld

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5700
Geprint op: 21 nov 2017

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Robbedoes
Onderwerp: Seinen worden vr wissels gesteld
Geplaatst op: 11 dec 2016 13:14:49
Bericht:

Goeiemiddag,

Ik heb al wat rondgekeken maar het lukt mij niet om Koploper eerst alle wissels te laten omzetten, en dan pas de seinen. Ik heb mijn database bijgevoegd en ik probeer zo nog een .bmp prtscrn toe te voegen, waarop in de logfile te zien is dat het sein al wordt omgezet, voordat alle te berijden wissels een wisselopdracht hebben ontvangen. Is dit ergens in te stellen?

Het gaat bijvoorbeeld om het rijden van blok 6 via blok 3 (met stopverbod >35cm, lok = 40cm) naar blok 4, Te zetten wissels: W5, W6, W7, te zetten sein S1007. De logfile geeft aan:

(w) zet wissel 6 recht
(w) zet sein 1007 recht
(w) zet wissel 5 krom
(w) zet wissel 7 krom

Terwijl de trein eerst over wissel 5 moet, dan wissel 6 en dan 8 rijdt.

Bij voorbaat dank voor hulp.

Groet,
Robert



Download Attachment: 5678NOV2016_20161211_124648.bck
41,12KB


Reacties:


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 11 dec 2016 13:35:06
Bericht:

Aanpassen bij onderhouden wisselstraten: daar kun je de wissels op de juiste schakel volgorde selecteren dus eerst 5 en dan 6.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: Robbedoes
Gereageerd: 11 dec 2016 13:48:00
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Robbedoes

Goeiemiddag,

Ter aanvulling de printscreen en iets duidelijker beschrijving.

Het gaat bijvoorbeeld om het rijden van blok 6 over wissel 5, wissel 6, naar blok 3 (hier geldt een stopverbod >35cm, lok = 40cm), en van blok 3 over wissel 7 naar blok 4, Te zetten wissels: W5, W6, W7, het aansluitend te zetten sein S1007. Het sein is gekoppeld aan blok 3 met als volgend blok, blok 4. De logfile geeft aan:

(w) zet wissel 6 recht
(w) zet sein 1007 recht
(w) zet wissel 5 krom
(w) zet wissel 7 krom

Als een trein vanuit blok 3 naar blok 4 vertrekt, wordt wel eerst netjes wissel 7 geschakeld en daarna pas sein S1007. vertrekken. Daarom vind ik het des te merkwaardiger omdat W5 de eerste wissel is, behorende bij de eerste te schakelen wisselstraat (W5 + W6).

Bij voorbaat dank voor hulp.


@Ben: bedankt voor je reactie, wellicht was mijn uitleg niet helemaal duidelijk, maar mijn punt is dat volgens mij eerst alle wissels voor een trein dienen te zijn gezet, voordat een groen licht kan worden gegeven. Jouw oplossing lost wellicht voor de ererste wisselstraat het probleem op, maar wissel 7 van de volgende wisselstraat is dan nog niet gezet. Dit zou m.i. ook vanwege het stopverbod in blok 3, dienen te zijn gebeurd.
Als je in de database kijkt zie je ook dat als een trein van blok 3 naar blok 4 rijdt, zowel het sein 1007 als de wissel geschakeld dienen te worden. Dan zou je verwachten dat S1007 altijd pas na Het zetten van W7 geschiedt. Quod non.


Groet,
Robert



Download Attachment: 5678NOV2016_20161211_124648.bck
41,12KB





Download Attachment: IMG_1010.BMP
413,52KB


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 11 dec 2016 13:57:04
Bericht:

Doe de wisselstraat programmering eens open, daar zie je volgorde die Ben bedoeld. Dus NIET de logging.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: Robbedoes
Gereageerd: 11 dec 2016 14:13:52
Bericht:

@Dentheo

Ik heb de volgorde van de wissels gewijzigd, logfile geeft nu aan, en dat is ook wat ik zie gebeuren:

Zet wissel 5 krom . . . . . . . . = eerste wisselstraat van blok 6 -> 3
Zet sein 1007 recht . . . . . . . = staat in blok 3, naar blok 4
Zet wissel 6 recht . . . . . . . . = eerste wisselstraat van blok 6 -> 3
Zet wissel 7 krom . . . . . . . . = tweede wisselstraat van blok 3 -> 4

Dus hetzelfde probleem, sein wordt al op groen gezet voordat de hele rijweg goed is gezet. Volgorde zou ik als volgt willen:

Zet wissel 5 krom . . . . . . . . = eerste wisselstraat van blok 6 -> 3
Zet wissel 6 recht . . . . . . . . = eerste wisselstraat van blok 6 -> 3
Zet wissel 7 krom . . . . . . . . = tweede wisselstraat van blok 3 -> 4
Zet sein 1007 recht . . . . . . . = staat in blok 3, naar blok 4


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 12 dec 2016 10:13:20
Bericht:

Ik heb geen ondervinding met automatische wisselstraten die over blokken springen. Bij mij gaan ze van blok naar blok.

En de seinen bedien ik niet, die doen dat automatisch.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 12 dec 2016 15:20:17
Bericht:

Hallo Robert,

Heb je de seinen los gedefinieerd of opgenomen in de wisselstraten. Ik heb er zelf nooit op gelet, maar het zou kunnen dat het wel werkt als het sein in de wisselstraat is opgenomen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: Robbedoes
Gereageerd: 12 dec 2016 17:37:32
Bericht:

Dankjewel Dirk,

Ik was toevallig vrij vandaag en even van alles geprobeerd. Eerst het sein van het blok losgekoppeld en via de wisselstraat gekoppeld. Het duurde even voor ik erachter was dat je het sein-symbool naar het wisselstraat-menu moest slepen. Hoe dan ook, dit werkte ook niet, na de eerste wissel werd omgelegd ging het sein al op groen en werden daarna de resterende twee wissels omgelegd.

Verder geprobeerd met logische acties het er beter uit te laten zien: sein gaat op groen als EN het eindblok (blok 4) is gereserveerd EN als de trein door het eerste blok naar het tweede blok (blok rijdt trein 6 -> 3) EN blok rijdt trein (blok 6). De wissels worden nu allemaal eerst gezet, dan gaat de trein vertrekken en dan het sein op groen. Trein gaat helaas netiets te vroeg rijden, dat ziet er ook niet goed uit: de machinist geeft een kort fluitsignaal als teken van vertrek en dan gaat het sein op groen.

Ik denk wel dat ik weet in welke situaties dit gebeurt: als meer wisselstraten tegelijk (in dit geval 2) tegelijk moeten worden geschakeld. Of het sein nu in het vertrekblok van de eerste wisselstraat, of in het vertrekblok van de tweede wisselstraat staat, maakt hierbij niet uit.
Als ik een enkele wisselstraat met sein heb, gaat het prima: eerst de wissels, dan het sein.

Iemand nog andere tips?

Groeten,
Robert


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 12 dec 2016 22:14:56
Bericht:

Robbedoes,

Het werkt toch gewoon zo als het moet werken, het sein staat voor wissel 6 en wissel 6 zit tussen blok 4 en blok 3. Als wissel 6 is gezet is de rijweg voor blok 4 naar blok 3 gezet en mag de trein rijden en het sein mag op groen. De andere wissels liggen na blok 3, zodra de trein in blok 3 aankomt zijn de wissels van blok 3 naar blok 6 allang gezet, en als ze dat niet zouden zijn dan stopt de trein in blok 3 of hij remt af in blok 3.
Het werkt gewoon zoals het moet, niets mis aan of mee, alleen verwacht jij iets anders, iets wat er niet is.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Robbedoes
Gereageerd: 12 dec 2016 23:19:18
Bericht:

Bedankt voor je reactie Wim,

Helaas is het sein gekoppeld aan blok 3 en zit wissel 7 tussen blok 3 en blok 4, de trein rijdt blok6 -> blok3 -> blok4. Of mis ik misschien de kern van je opmerking?

Wissel 7 zou m.i. moeten worden gezet vr het sein op groen springt. Het sein gaat echter al op groen voordat wissel 7 is omgegooid.

Zet wissel 5 krom . . . . . . . . = eerste wisselstraat van blok 6 -> 3
Zet sein 1007 recht . . . . . . . = staat in blok 3, naar blok 4
Zet wissel 6 recht . . . . . . . . = eerste wisselstraat van blok 6 -> 3
Zet wissel 7 krom . . . . . . . . = tweede wisselstraat van blok 3 -> 4

Ik heb blok 3 o.a. toegevoegd om hier het hoofd-uitrij-sein aan te koppelen. In principe kan een trein vanuit zowel blok 3 als blok 6 vertrekken.

Ter verduidelijking waarom ik mijn baanontwerp zo heb gekozen. Ik rij spoor 1 dwz niet zoveel ruimte en daarom heb ik e.e.a. gebaseerd op Duitse Nebenbahn tijdperk 3a waar de Fahrdienstleiter op het station - als er al twee treinen stonden - aangaf welke bij hp1 mocht vertrekken. Vanwege de beperkte middelen waarover indertijd werd beschikt, werd regelmatig voor rustige stations de afweging gemaakt om slechts 1 uitrijsignaal toe te passen. Op mijn baan heb dit nagebootst en voor blok 3 en blok 6 geen afzonderlijke seinen geplaatst.

Een andere oplossing met n uitrijsignaal zag ik niet zo gauw.

Hartelijke groet,
Robert


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 13 dec 2016 11:39:06
Bericht:

Robert,

En dat seinbeeld en manier van werken wordt ook door koploper ondersteund?
Heb hier verder geen kennis van of over, ik haak af.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: henk-de-boer
Gereageerd: 13 dec 2016 20:09:54
Bericht:

Robert,

Paul Haagsma heeft ook meegelezen in dit draadje: Het klopt inderdaad dat de seinen eerder worden gezet dan de wissels. Waarom? Stel er moet toevallig ergens een grote wisselstraat worden gezet, en ergens anders op de baan gaat een trein van het ene blok naar het andere. Dan zou theoretisch er een kans zijn dat het sein te laat wordt gezet en rijdt de trein door een onjuiste seinstand.

Maar hij snapt ook jouw probleem. Hij gaat een extra optie inbouwen zodat dit op gebruikernivo ingesteld kan worden. Deze mogelijkheid wordt ingebouwd in de eerstvolgende Koploper versie.

Groeten,

Henk de Boer
met uiteraard alle credits en hulde aan Paul!!


Reageer op auteur: Robbedoes
Gereageerd: 14 dec 2016 07:50:45
Bericht:

Beste Henk, en natuurlijk Paul,

Superbedankt voor het meekijken. Ik dacht dat het aan mij lag omdat voor zover ik problemen had met configureren van Koploper, het eigenlijk altijd aan mezelf lag door gebrek aan kennis van het doorwrochte programma.

Nogmaals zeer bedankt.

Groet,
Robert


Reageer op auteur: Jan Bennink
Gereageerd: 23 dec 2016 16:51:00
Bericht:

Beste Henk en Paul,

Dat zou bijzonder waardevol zijn. Het te vroeg op veilig komende sein vond ik al vervelend op mijn eerste door Koploper gestuurde baan. Desondanks blijft Koploper mijn favoriete besturing!
Al vast dank voor die komende aanpassing.
En aan Robert dank voor het weer onder de aandacht brengen.

Met een groet, Jan


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster