Print deze pagina | Sluit het venster

Veel bezetmeldingen

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5698
Geprint op: 18 okt 2017

Onderwerp:


Auteur onderwerp: GTIBert
Onderwerp: Veel bezetmeldingen
Geplaatst op: 08 dec 2016 18:06:48
Bericht:

Heren.

ff een vraag.
Ik zie in mijn logfile dat ik veel bezetmeldingen heb.
Is dit normaal, of moet ik ergens iets instellen zodat deze gefiltert worden?
Melder 8.07 7 x een vrij melding.

Gr. Bert

Download Attachment: test.JPG
72,42 KB

Reacties:


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 08 dec 2016 18:19:51
Bericht:

Vuile wielen. Poetsen dus.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 08 dec 2016 21:18:32
Bericht:



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: mwleeuw
Gereageerd: 09 dec 2016 01:22:47
Bericht:

Waarom leidt vuile rails tot bezetmeldingen?

groet

matthijs leeuw

intellibox c-rails


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 09 dec 2016 08:44:47
Bericht:

Matthijs,

Wat dacht je van slecht contact
Als er vuil zit maak je wel/niet/wel/niet etc contact.
Dan krijg je dus veel bezetmeldingen.
Lijkt me niet zo moeilijk om te snappen

Beetje basis modelspoorkunde zullen we maar zeggen.
Al zo oud als dat we met modelspoortreinen rijden.
Ook al in het analoge tijdperk.

Gr.
Eric


Reageer op auteur: mwleeuw
Gereageerd: 09 dec 2016 09:54:37
Bericht:

Erik,

Bedankt voor het antwoord

Matthijs

matthijs leeuw

intellibox c-rails


Reageer op auteur: marcel01
Gereageerd: 09 dec 2016 10:03:05
Bericht:

Hallo

Ik heb in mijn schaduwstation 3 inrij blokken. Deze worden vrijgegeven bij de inrij melder (1ste) van de opvolgende blokken. De trein heeft dan de inrij blok nog niet volledig verlaten. Bij de langere rijtuigen (langer dan de bezetmelder) knipperd dan het inrijdblok vanwege het wel/niet bezet zijn van de stopsectie van het inrijd blok. Voor het treinenverloop niet essentieel, want alvorens een volgende trein het schaduwstation inrijd moet deze een meter of 10-12 afleggen.

De situatie zorgt voor vele meldingen, maar hindert niet. Dus laat ik zo.

Laatst heb ik mijn NS1139 een schoonmaak beurt gegeven. Kwam in enkele gevallen niet van zijn plek door vervuilde wielen. Ik had niet het idee, dat dit vele meldingen gaf door slecht contact. Zal er eens op gaan letten met het loggen.

Marcel

marcel01


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 09 dec 2016 10:42:41
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door marcel01

Bij de langere rijtuigen (langer dan de bezetmelder) knipperd dan het inrijdblok vanwege het wel/niet bezet zijn van de stopsectie van het inrijd blok.




Daarom is het advies aan de 3railers ook altijd meldsecties tenminste net zo lang te maken als het langste rijtuig. Maar vaak vindt men een raillengte van 18cm wel voldoende en men roept tegelijktijd dat ze volledige detectie hebben.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: marcel01
Gereageerd: 09 dec 2016 12:02:23
Bericht:

Ben

Ik ben 1 van die 3 rail rijders, die geen moeite heeft met korte terugmeldsecties. Voor het treinenverloop werkt dit prima en ondervind geen last door deze keuze. Inderdaad, geen volledige (of langere) detectie.

Je hebt uiteraard wel een punt, die zie ik ook wel.

Marcel


marcel01


Reageer op auteur: GTIBert
Gereageerd: 09 dec 2016 12:17:38
Bericht:

Heren.

Bedankt voor de reactie.
Ik ga nu wielen poetsen.lijkt geen overbodige klus.

Mvg Bert

Gr. Bert


Reageer op auteur: JackvdW
Gereageerd: 11 dec 2016 02:11:28
Bericht:

Hallo allemaal,

Nog wat aanvullende opmerkingen.

Bij "Instellingen per database" Tabblad "Algemeen 2" kan je een vertraging instellen (3e van boven) na hoeveel millisecondes een bezetmelding vrij wordt gegeven na het elektrische vrijkomen. Hiermee kunnen de negatieve effecten van denderende bezetmeldingen binnen KL onderdrukt worden.

Het zal dus waarschijnlijk geen effect hebben op de logging, dat zijn puur de melders op de baan, maar wel op het te vroeg vrij geven van bijvoorbeeld baanvakken.

Verder behandel ik mijn baan vanaf zo'n twee jaar geleden ieder half jaar met ATF waardoor nagenoeg geen vervuiling meer optreed. Zo om het half jaar 5 mm (5 millimeter en absoluut niet meer) met een wattenstaafje ergens op beide rails aanbrengen en met een trein met veel wagons (lees veel wielen) uitrijden over de baan.

ATF is Automatic Transmission Fluid, een vloeistof (geen olie wat het soms wel word genoemd) die in automatische versnellingsbakken zit en oxidatie tegen gaat. Verkrijgbaar in de automaterialenhandel, of die je bij je garage vaak zo mee krijgt als je vriendelijk vraagt, gaat immers maar om heel weinig.

Groeten Jack.


Reageer op auteur: marcel01
Gereageerd: 11 dec 2016 11:01:53
Bericht:

Jack

Bedankt voor de tip.

Wellicht kan dit wat opbrengen wanneer in het schaduwstation met opvolgende blokken (in serie) bij de eerste melder, het vorige blok vrij te geven. Dit had ik eens toegepast, maar ging nogal eens mis. Vanwege te vroeg vrij geven en kop/staart botsing. Geen must om het zo te doen, maar voor de doorloop kan het een toevoeging zijn.

Marcel

marcel01


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 11 dec 2016 12:06:21
Bericht:

Marcel,

Hoewel enigermate off-topic:

Waarom niet op "bezet worden" van de eerste melder van een blok het vorig blok en eventuele wisselstraat vrijgeven op basis van "treinlengte". Koploper weet hoe lang een trein is en wat de snelheid is en gaat met die gegevens aan de slag. Werkt perfect.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: marcel01
Gereageerd: 11 dec 2016 12:22:13
Bericht:

Ben

Ja, dat is ook een optie, alhoewel ik deze nooit heb toegepast. Ken het bestaan van de mogelijkheid. Zal er induiken.

Dank je wel.

Marcel


marcel01


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 13 dec 2016 11:03:18
Bericht:

quote:
[i]ATF waardoor nagenoeg geen vervuiling meer optreed. Zo om het half jaar 5 mm (5 millimeter en absoluut niet meer) met een wattenstaafje ergens op beide rails aanbrengen en met een trein met veel wagons (lees veel wielen) uitrijden over de baan.


Heel interessante tip!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster