Print deze pagina | Sluit het venster

Noodstop

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5558
Geprint op: 08 dec 2016

Onderwerp:


Auteur onderwerp: TonV
Onderwerp: Noodstop
Geplaatst op: 19 mei 2016 00:38:36
Bericht:

Hallo Koplopers,

Sinds vorige week heb ik een merkwaardige fout.
Bij het inschakelen van de baan (groene spiegelei) krijg ik meteen de melding: !Noodstop geactiveerd!
Na het "drukken" op Opheffen krijgt de baan ongeveer één seconde spanning en dan verschijnt de Noodstop-melding opnieuw.
Dat blijft zo, ook na herhaalde malen starten.
Diverse zaken heb ik bekeken:
Harde schijf en het geheugen van de computer getest, maar geen fouten gevonden.
De vorige build van Koploper 9.0 geïnstalleerd, oudere bck's van de baan teruggezet, niets heeft geholpen.

Na veel experimenten bleek dat wanneer ik binnen die ene seconde dat de baan spanning heeft meerdere keren op F5 druk, de fout verdwijnt. (F5 is de toggle van het spiegelei.) Ik kan vanaf dat moment met de baan rijden maar ook de baan afschakelen en weer opnieuw inschakelen. Alsof er niets aan de hand was. Echter één maal drukken levert geen resultaat op.
Wanneer het programma Koploper wordt afgesloten en daarna opnieuw wordt gestart komt de fout weer terug.

Wie heeft dit ook meegemaakt maar beter nog, wie weet de oplossing van probleem?

Met vriendelijke groet,
Ton Verbaken

Reacties:


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 19 mei 2016 06:35:04
Bericht:

Dan lijkt herop dat je centrale een kortsluiting op je baan ziet.
Gebeurd het ook als je alle materieel van je baan gehaald hebt?
Zo niet, dan 1 voor 1 met alle materieel proberen of het fout gaat. En anders toch je hele baan nalopen of er niet ergens toevallig een micro kortsluiting zit (draadje of zo)

Gr.
Eric


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 19 mei 2016 11:30:48
Bericht:

Lijkt mij dat je simpelweg opzoek moet gaan naar de ontsporing op je baan, oftewel datgene wat de kortsluiting veroorzaakt, voordat je koploper, windows en de gehele database opnieuw gaat installeren.
Maar dat is natuurlijk te voor de hand liggend en te simpel gedacht.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: TonV
Gereageerd: 19 mei 2016 20:48:33
Bericht:


Ik denk niet aan een kortsluiting om vier redenen:
1. Ik rijd met MRdirect en deze gaat luidkeels piepen wanneer deze een kortsluiting detecteert.
2. MRdirect meldt echter wel dat Koploper een noodstop heeft gegeven.
3. Waarom is zou een kortsluiting verdwijnen nadat ik in die ene seconde dat er spanning op de baan staat een aantal malen op F5 druk?
4. Nog nooit heb ik meegemaakt dat een kortsluiting een noodstop genereert. Dat is ook niet nodig, de loc's stoppen toch al.
Maar ik heb geen enkel idee waar ik het wel moet zoeken.

Met vriendelijke groet,
Ton Verbaken


Reageer op auteur: remunj
Gereageerd: 19 mei 2016 21:02:38
Bericht:

quote:
4. Nog nooit heb ik meegemaakt dat een kortsluiting een noodstop genereert. Dat is ook niet nodig, de loc's stoppen toch al.

Rare redenatie. Een noodstop is juist een mechanisme om verder onheil te voorkomen. VOORAL bij kortsluiting.
En die treinen stoppen nou juist omdat er een noodstop gegenereerd is.

quote:
Maar ik heb geen enkel idee waar ik het wel moet zoeken.

De meest voor de hand liggende optie is om je baan na te kijken op mogelijke kortsluitingen, hoe klein ook.

Maar uiteraard mag je adviezen in de wind slaan.
Jij hebt het probleem, wij niet

Gr.
Eric


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 19 mei 2016 21:31:51
Bericht:

Hallo Ton,

Ik herken je probleem enigszins. Ik dezelfde problemen met mijn Edits-Booster. Die staat zo gevoelig afgesteld dat hij vaak bij opstarten meteen weer uitschakelt, omdat er kennelijk kortsluiting wordt geconstateerd, terwijl die er niet is.
Als ik maar vaak genoeg aanschakel, blijft hij wel een keer aan, maar het is wel heel gedoe. Ik heb zelfs al een schakelaar in de toevoerleiding naar de baan gezet, zodat ik de baan echt kan afkoppelen, maar dat werkt niet volledig.
Ik heb ook de indruk dat het relais dat de zaak bij kortsluiting uitschakelt niet helemaal jofel is. Als ik namelijk de CDE-leiding naar het TwinCenter losneem, is er geen enkel probleem met het inschakelen. Probleem is dan weer dat het TwinCenter niet wordt uitgeschakeld bij het uitschakelen van de baan. Ik ben er nog verder mee aan het zoeken. Als ik meer gegevens heb, dan laat ik dat weten.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: br015
Gereageerd: 21 mei 2016 11:24:32
Bericht:

Dirk

Het te snel afschakelen van de edits booster kun je aanpassen door over T11 een elco (C7) te plaatsen van 1u 16v.
Indien hier al een elco zit kun je deze iets vergroten bv 1,5u

m.v.g Frans


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 21 mei 2016 17:44:22
Bericht:

Hallo Frans,

Bedankt voor je reactie. Er zit al een condensator over T11 en dat werkt ook goed.
Als ik echter de CDE-uitgang meet, is die steeds dicht, terwijl die bij spanning op de baan open moet zijn. Ik ben nu bezig om het betreffende relais door te meten. Als ik de CDE-verbinding losneem, werkt alles perfect. Alleen wordt dan het TwinCenter niet afgeschakeld bij een kortsluiting, de baan gelukkig wel.
Ik houd je op de hoogte van mijn verdere bevindingen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: TonV
Gereageerd: 22 mei 2016 14:48:03
Bericht:


Het lek is boven water.
Eerst nog even de computer nagekeken maar ook nu weer niets gevonden.
Ik heb altijd een memorystick in de computer zitten en daarop wordt bij het afsluiten van KL een bck met datum en tijd weggeschreven.
Hiermee ben ik toen aan de slag gegaan.
Eerst met KL8.7 de bijbehorende bck's gecontroleerd maar geen fout gevonden.
Toen met KL9.0 hetzelfde gedaan met de bck's die onder KL9.0 weggeschreven waren en op een gegeven moment kwam ik alleen maar bck's tegen die de beschreven fout vertoonden.
Hieruit trek ik de conclusie dat er op een gegeven moment een foutje naar binnen is geslopen die zowel naar de Koploperbestanden als naar de stick is weggeschreven.
De laatste goedwerkende bck er weer ingezet en daarmee is het probleem opgelost.

Bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,
Ton Verbaken


Reageer op auteur: jimmaet
Gereageerd: 11 sep 2016 21:26:42
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door TonV

[font=Verdana]4. Nog nooit heb ik meegemaakt dat een kortsluiting een noodstop genereert. Dat is ook niet nodig, de loc's stoppen toch al.
Maar ik heb geen enkel idee waar ik het wel moet zoeken.

Een kortsluiting kan beter wel een noodstop genereren. Anders heb je de kans dat je bezetmeldingen of wisselopdrachten gaat missen en dan is na het opheffen van de kortsluiting de kans groot dat Koploper een trein zoek raakt. Gebeurt bij mij regelmatig, ben bezig de kortsluitdetectie in m'n booster te bouwen. Juist daarom.
Dit geldt voor simpel DCC gebruik. Geen probleem natuurlijk, als de wissels gestuurd worden vanuit eigen booster of via een andere databus.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster