Print deze pagina | Sluit het venster

Hoe blokken maken op een heel kort stukje rail lengte?

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5541
Geprint op: 08 dec 2016

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Ronaldp1
Onderwerp: Hoe blokken maken op een heel kort stukje rail lengte?
Geplaatst op: 22 apr 2016 09:24:25
Bericht:

Heb op mijn baan een klein stationnetje op de berg.
Als de trein boven komt bij het station ligt er 1 tweeweg wissel.
De lengte van de rails vanaf de tweeweg wissel tot de twee stootblokken is maar 30 cm.
De tandrad locomotief met wagonnetjes is 24 cm.
Hoe moet ik dit nu in blokken verdelen?
Bedoel dus hoelang moeten meld stukken worden?
Normaal zijn ze bij mij 110 mm lang.
Dat gaat hier dus niet werken.

mvg ronald

Reacties:


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 22 apr 2016 09:48:25
Bericht:

Ik heb iets wat vergelijkbaar is.
Ik gebruik de wissel zelf als bezetmelder voor beide blokjes. Dan een stuk niet gedetecteerd en achteraan heb ik de stopmelder van bv. 11 cm en ik laat de trein 10 cm doorrijden op de stopmelder. Hij staat met zijn buffers bijna tegen het stootblok.

Je kan ook de wisseldetectie als stopmelder gebruiken, dan wel bij vrijgave bezetmelder Kan je het hele spoor als bezetmeldre gebruiken.

Mogelijkheden genoeg.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 23 apr 2016 12:50:29
Bericht:

Hallo Ronald,

In aanvulling op wat Theo zegt.
Als heel langzaam je stationsblokken inrijdt kun je ook met één bezetmelder toe in je blok. Je kunt dan het hele blok als bezetmelder gebruiken. Zo werk ik ook met de eindblokken in mijn kopsporen. Die zijn ook vrij kort. Omdat daarvoor de snelheid al is gereduceerd in het voorliggende blok komt de trein netjes tot stilstand.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 23 apr 2016 13:53:50
Bericht:

Klopt, zo doe ik het op de "parkeersporen" van mijn locomotieven.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 23 apr 2016 14:36:21
Bericht:

Ik zou ze gewoon 300-111 = 189 mm lang maken en de stopmelder gewoon 111mm. Past je treintje van 240mm ruim op.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Ronaldp1
Gereageerd: 27 apr 2016 12:52:53
Bericht:

Bedankt voor de antwoorden.
Ga in beide verdiepen.
mvg ronald


Reageer op auteur: Ronaldp1
Gereageerd: 22 jun 2016 09:41:42
Bericht:

Dirk,

Zit even jou oplossing te bestuderen.
Zou dit kunnen?
Trein vertrekt dus van een eind spoor 14 (40 cm lang).
Dan gaat de tandrad locomotief over een spoor 15 van +/- 2 meter lang naar berg station(spoor 16)
Bergstation is maar 30 cm lang.
Als ik spoor 14 en 16 als bezetmelder doe?
Kan je de trein dan laten stoppen op die bezetmelder?


mvg Ronald

Download Attachment: Ronald11-12-2015.bck
50,09 KB


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 22 jun 2016 10:28:09
Bericht:

Ronald,

Wat is nu het probleem? ik zie in de blokken 2 meldpunten. Je hebt een inrijder en een stopmelder, de lo stopt op het laatste meldpunt in het blok precies op dezelfde manier als op een ander blok.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Ronaldp1
Gereageerd: 22 jun 2016 10:53:26
Bericht:

Wim,

de bezetmelders staan alleen nog maar in de tekening.
Deze zijn niet aan gesloten op de baan.
Zou graag de inrijd melder gebruiken als stopmelder.
Ten minste als dat gaat?
mvg


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 22 jun 2016 11:19:31
Bericht:

Beste Ronald,

Je wil dus 1 melder per blok. Dat kan alleen zal de trein dan altijd onmiddellijk stoppen en niet netjes afremmen.

Er is wel een trucje en dat is werken met een virtuele melder als inrijmelder.
Maar sluit het gewoon aan en kijk hoe het werkt. Al dat ge-als en ge-maar, heb je niets aan. Gewoon proberen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster