Print deze pagina | Sluit het venster

blokken schaduwstation onderverdelen.

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5388
Geprint op: 02 dec 2016

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Jubbutje
Onderwerp: blokken schaduwstation onderverdelen.
Geplaatst op: 09 dec 2015 01:32:28
Bericht:

ik rijd nu een tijdje heel tevreden met koploper en ben ook tevreden hoe alles automatisch kan rijden.
Ik ben nu een aantal aanpassingen aan de baan aan het doorvoeren en ook dat lukt prima tot op een punt, waar ik niet achter kan komen.

Ik heb een schaduwstation met vijf sporen, en dus eigenlijk vijf blokken. Het werkt perfect.
Nu zijn de sporen echter zo lang dat er makkelijk twee treinen achter elkaar per spoor op zouden komen te staan, dus in feite één blok splitsen in twee blokken. Dat wil ik nu ook gaan doen dus, maar hoe zit dat dan met de bezetmelders.
Ik wil namelijk wel graag dat de eerste trein helemaal doorrijd tot het einde van het spoor en de tweede erachter tot halve wege het spoor. Vertrekt de eerste trein weer, dan zou de tweede trein weer verder moeten rijden tot het einde van dat spoor.

De vragen die ik hierover heb:
Kan ik volstaan met drie bezetmeldpunten op dat spoor, dus één bij het inrijden, één in het midden (als stoppunt voor de tweede trein) en één aan het einde (als stoppunt voor de eerste trein)
Of moet ik daadwerkelijk twee blokken maken met dus vier bezetmeldpunten per spoor.

Groeten,
Jelle

Reacties:


Reageer op auteur: Sijsje 6738
Gereageerd: 09 dec 2015 09:41:57
Bericht:

Beste Jelle,
Geschetste situatie voor mij goed herkenbaar en lijkt ideaal voor een lichtsluis met de in Koploper beschreven en werkbare variant : dynamische blokken.
Kijk eens op site van Huub Maaskant (Floodland.nl) voor het zelf maken van die dingen. Als beginner leuk om zelf te maken. Lees je in met de informatie die hierover op dit forum al eens geschreven is. Je hoeft uiteindelijk je baan niet te veranderen maar kunt de bestaande aansluitingen van de BZM blijven gebruiken (nog wel een extra weerstand plaatsen, maar dat kom je vanzelf tegen). Koploper lost je vraag perfect op.
Succes
Rob


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 09 dec 2015 10:14:36
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Sijsje 6738

Beste Jelle,
Geschetste situatie voor mij goed herkenbaar en lijkt ideaal voor een lichtsluis met de in Koploper beschreven en werkbare variant : dynamische blokken.




En dat lukt ook met bezetmelders zonder lichtsluisjes, handig om snel te proberen zonder knutselen.
Alle bestaande stopmelders komen op één bezetmelder (waar stoplichtsluis op zou komen) en voor de ingang moet er ook en bezetmelding komen voor elk spoor, die dan ook weer allemaal op één bezetmelder komen (inrij-slichtsluis).

Enige eis: treinen moeten volledig gedetecteerd worden. Dat is ook het enige zwakke punt, want detectie durft wel eens te verminderen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: Jubbutje
Gereageerd: 11 dec 2015 05:39:39
Bericht:

Mijn excuses dat ik niet gelijk reageerde, wegens ziekte en beperkingen was het even niet mogelijk.

Het klinkt allemaal interessant, maar op de site van Huub Maaskant (Floodland.nl) heb ik helaas niets kunnen vinden wat maar in de verste verte lijkt op iets van modelspoor. Dus ook niet iets waar ik iets van een lichtsluis o.i.d. kan vinden.

Overigens lijkt dat voor mij ook niet de meest makkelijke weg om nu te gaan bewandelen, en dan bedoel ik weer een nieuw soort techniek invoeren op mijn modelbaan.

Ik had eigenlijk gehoopt dat er met het blokkensysteem zoals ik het nu gebruik een dergelijke functie te maken zou zijn die het mogelijk maakt het schaduwstation dynamisch 'te vullen'.
Ik heb een tijdlang hier op het forum lopen zoeken of ik iets dergelijks zou kunnen vinden voordat ik de vraag hier stelde. Ik kon in ieder geval niets vinden helaas.

Maar ik blijf hoop houden dat er een oplossing voor komt, want ondanks mijn beperkte kennis qua Koploper vind ik het geweldig mooi om er mee bezig te zijn.

Groeten,
Jelle


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 11 dec 2015 05:52:22
Bericht:

Het lichtsluisje van Huib Maaskant: http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm

Maar als je dat niet wilt toepassen: maak per spoor dan gewoon 2 blokken met elk slechts één bezetmelder om te stoppen. De blok snelheden hou je lekker laag dus netjes remmen hoeft dan niet.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 11 dec 2015 23:00:35
Bericht:

Hallo Jelle,

Volgens mij vertelt Theo precies hoe je het met gewone bezetmelders, die al in je baan zitten kunt aanpakken. Dat systeem werkt net zo goed als het gebruik van lichtsluizen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: Jubbutje
Gereageerd: 12 dec 2015 11:49:50
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo


En dat lukt ook met bezetmelders zonder lichtsluisjes, handig om snel te proberen zonder knutselen.
Alle bestaande stopmelders komen op één bezetmelder (waar stoplichtsluis op zou komen) en voor de ingang moet er ook en bezetmelding komen voor elk spoor, die dan ook weer allemaal op één bezetmelder komen (inrij-slichtsluis).

Enige eis: treinen moeten volledig gedetecteerd worden. Dat is ook het enige zwakke punt, want detectie durft wel eens te verminderen...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Op de een of andere manier kan ik het niet goed volgen.
Ik heb nu bij mij dus vijf identieke sporen.
vanuit de wisselstraat kom ik op het spoor die gelijk begind met een bezetmelder. vervolgens een stuk ongedetecteerd stuk rails aan het einde weer een bezetmelder en vervolgens weer een wisselstraat.
Kan ik dan dus in het midden van het ongedetecteerde stuk nog één bezetmelder maken zodat ik de eerste trein kan laten doorlopen naar de laatste bezetmelder en vervolgens de tweede trein kan laten stoppen op de middelste bezetmelder (omdat de laatste dus al bezet is). of zit ik dan helemaal verkeerd te denken.

Groeten,
Jelle


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 12 dec 2015 12:42:21
Bericht:

Jelle,

Wat jij wil, kan gewoon. Ja maakt dan van elk spoor twee blokken. Het blok dat je als eerste binnenrijdt, moet dan een (normaal) blok zonder stopkans worden. Dan zal een trein alleen stoppen als het tweede deel bezet is. Zodra dat vrij is, rijdt de trein uit het eerste deel automatisch verder naar het tweede deel.
Als je zorgt dat de snelheid in beide blokken laag is kun je in het tweede deel gewoon met één bezetmelder af.
Daarnaast zijn er nog wat andere mogelijkheden in jouw situatie die wat meer mogelijkheden bieden. Kijk daarvoor in de helpfile bijvoorbeeld bij optimale lengte (te vinden in de index) en ook de hier al genoemde dynamische lengte. Maar die dynamische lengte zou ik alleen met een lichtsluis doen.

Huub


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 12 dec 2015 12:50:53
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jubbutje

[quote]
Op de een of andere manier kan ik het niet goed volgen.
Ik heb nu bij mij dus vijf identieke sporen.
vanuit de wisselstraat kom ik op het spoor die gelijk begind met een bezetmelder. vervolgens een stuk ongedetecteerd stuk rails aan het einde weer een bezetmelder en vervolgens weer een wisselstraat.



GEEN bezetmelders bijmaken, wel alle inrijmelders parallel op één bezetmelder hangen en de stopmelders ook.
Dan alle parameters instellen voor dynamische lengte zie help koploper.
Maar let op je moet volledige detectie van je treinen hebben!!

Bij een schaduwstation met dynamische lengte staan alle trein inderdaad op en niet gedetecteerd stuk (ook met lichtsluisjes).


Maar zoals Hubertus al schreef het kan ook nog anders.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 12 dec 2015 13:15:56
Bericht:

Dynamische lengte vind ik niet het meest eenvoudige deel om in te stellen en is sowieso alleen beschikbaar in de uitgebreide versie van Koploper. In augustus had Jelle daar in ieder geval nog niet voor gekozen.

Huub


Reageer op auteur: Jubbutje
Gereageerd: 12 dec 2015 14:47:21
Bericht:

Ik ga het nu inderdaad eens proberen zoals Hubertus het beschrijft.
Om allerlei nieuwe technieken te gaan toevoegen, daar ben ik nog lang niet aan toe.

Maar dit stuk van Hubertus lijkt mij zo op het eerste gezicht goed uitvoerbaar voor mij.
In ieder geval allemaal mijn hartelijke dank tot zover.
Ik kom hier beslist nog even op terug met het resultaat (succes of mislukking), maar dat zal even op zich laten wachten omdat ik een beetje als "eenarmige bandiet" te werk moet gaan.

Groeten,
Jelle


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster