Print deze pagina | Sluit het venster

ECoS verbruikt spontaan korte tijd alle stroom wat tot storing in bezetmelding leidt

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5363
Geprint op: 08 dec 2016

Onderwerp:


Auteur onderwerp: bramsmit
Onderwerp: ECoS verbruikt spontaan korte tijd alle stroom wat tot storing in bezetmelding leidt
Geplaatst op: 08 nov 2015 00:22:37
Bericht:

Hallo,

Ik heb een testbaan (de Maliebaan) met koploper gemaakt, dit werkt allemaal prima incl wisseldecoders en bezetmelding via S88. Ook volautomatisch treinbedrijf werkt prima.

Nu het probleem: soms werkt de terugmelding niet zoals dit hoort. De centrale geeft dan kortdurend aan dat de interne booster alle stroom (4000mA) die de ECoS kan leveren, gebruikt wordt. Dit heeft als gevolg dat de treinen prima rijden (geen snelheidsvermindering of knipperende lampjes) en de wissels prima schakelen, maar dat de terugmelding de ene keer een melder terecht bezet meldt, maar vrijwel direct daarna onterecht vrij laat zien. Dit zorgt voor een kerstboom aan bezetmeldverlichting op het display van de ECoS waardoor koploper terecht niet meer snapt waar een trein nou werkelijk is.
Zodra de stroom zich genormaliseerd heeft werkt de bezetmelding weer naar behoren en werkt koploper goed icm de ECoS, echter heeft de storing vrijwel altijd een botsing tot gevolg.

De ECoS laat met name een maximaal stroomverbruik zien als deze net van STOP naar GO geschakeld wordt. Dit is echter niet altijd zo, het wil ook spontaan tijdens automatisch bedrijf voorkomen.

Ik weet het, een vaag probleem, maar ik kan het niet herleiden naar de baan, de wisseldecoders of de bezetmelders. Ook zonder ook maar iets aangesloten aan de ECoS anders dan de stroomadapter, geeft hij soms een piekverbruik van 4000mA aan, dit loopt dan langzaam aan terug. Ook is hierbij een hoogfrequente intermitterende piep te horen (zoals wanneer een loc met kortsluiting op de baan staat).

Ik ben bang dat de ECoS een intern probleem heeft, maar ben op zoek naar degene die dit probleem kent en hopelijk ook de oplossing! Het frappante is dus het intermitterende aan dit probleem, wat ik niet kan herleiden naar een bepaalde positie van een loc op de baan oid of een andere gemeenschappelijke deler...

Hier een link naar een filmpje met daarop de knipperende bezetmelders. Alle treinen staan hier stil op een bezetmelder, normaal gedrag is dat de melders rood blijven:
https://www.dropbox.com/s/ck8plq36kd1uj0b/2015-11-07%2021.42.55.mov?dl=0

Hier een link naar een filmpje waarin het stroomverbruik van de interne booster van de ECoS te zien is, het begin staat er net niet op maar geeft 4000mA aan. Te zien is dat het langzaam normaliseert:
https://www.dropbox.com/s/pgs3mzbf1r8c1lu/2015-11-07%2021.43.44.mov?dl=0

Alle hulp is welkom!

Met vriendelijke groet,
Bram

Reacties:


Reageer op auteur: KoosLeiderdorp
Gereageerd: 08 nov 2015 09:31:22
Bericht:

Beste Bram

Ik herken het probleem niet maar stel deze vraag eens op het Ecos forum.
Ik denk dat je daar moet zijn.

Hele groeten van een Half 0-ler

Koos


Reageer op auteur: KdeB
Gereageerd: 09 nov 2015 10:47:38
Bericht:

Bram

Ik had ook het probleem dat de piek naar 4A omhoog schoot bij mij was het een sleper probleem dat kortsluiting maakte op de wisseltong en tegelijk de puko's raakte, je moet het dus zoeken in kortsluiting het ligt niet aan je Ecos

Groet
Koos

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 09 nov 2015 13:34:16
Bericht:

Dan is de hamvraag zijn de s88 modules op de juiste manier aangesloten op de ECoS? Zo aan het knipperen te zien denk ik van niet.
Als de eerste module niet met de Massa van de baan is verbonden, dan heb je deze problemen. Zo uit het hoofd staat op blaz 41 van de ECoS manual wat je MOET doen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: bramsmit
Gereageerd: 09 nov 2015 13:52:07
Bericht:

Beste Wim e.a.,

De S88 modules (van jou afkomstig) zijn correct aangesloten met railmassa op de BR ingang. Realiseer je wel dat dit knipperen een momentopname is, het komt even praktisch gezegd de overige 19,5 van de 20 minuten niet voor. Daar is het treinbedrijf dan ook normaal.

Eerder wist ik niet hoe ik dit probleem uit moest lokken, daar ben ik volgens mij inmiddels achter: zodra er 5 bezetmeldpunten of meer bezet zijn, geeft de S88 aan dat er geen enkel punt meer bezet is.

Ik denk dat Koos de Bruin het bij het juiste eind heeft, ergens in de baan wordt waarschijnlijk kortsluiting gemaakt.

Het volgende is nu mijn "werkdiagnose": ik heb niet alle wissels geïsoleerd, dit ben ik op het moment aan het doen: isoleren + plaatsen O-draad op elke wissel. Daarna moet ik nog elk blok voorzien van een eigen O-draad aangezien ze eerst nog via 1 railstaaf met de massa verbonden waren en straks dus niet meer. Hopelijk is daarna het euvel verholpen.

Groet, Bram


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 09 nov 2015 15:37:26
Bericht:

Bram,

De BR aansluiting is voor het laten functioneren van de DiodeTruc.
Maar ik vroeg of je ook de eerste module aangesloten hebt via de GND aansluiting naar de Brown aansluiting van de centrale, uit je bovenstaande antwoord heb je dat niet gedaan.
Zou deze gewoon even aansluiten en dan is je situatie opgelost denk ik zomaar.
Ook in de manual van de s88-n diode staat het beschreven -;)
http://rosoft.info/images/S88ndiodemanual.pdf

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: bramsmit
Gereageerd: 09 nov 2015 22:31:32
Bericht:

Beste Wim,

Ik ga het zodra ik tijd heb aansluiten! Eerlijkheidshalve moet ik je zeggen dat ik de handleiding bij je terugmelders niet erg duidelijk vind. Één plaatje met de aansluitingen erop zou een hoop duidelijkheid verschaffen.

Hoe ik je handleiding las was namelijk dat de railmassa inderdaad op de GND aangesloten moet worden, maar als men gebruik wilde maken van de diodetruc, de railmassa op de BR aangesloten moet worden. (Overigens vraag ik me af waar BR een afkorting van is?). Wat zou namelijk het nut zijn van tweemaal de railmassa aansluiten op dezelfde s88 module. Hieruit blijkt wel dat ik nog niet genoeg kaas gegeten heb van de electrotechniek achter de modelbaan, alle hulp in de vorm van duidelijke handleidingen is dan welkom.


Correctie op originele bericht: Ik zie nu het woordje "eveneens aangesloten op de railmassa aansluiting van de centrale."
Compleet overheen gelezen!
Hoewel de handleiding dus de juiste informatie bevat en niet bepaald multi-interpretabel is, zou een plaatje met getekende aansluitingen i.m.o. een nuttige toevoeging zijn.

Kortom: Is het juist als ik nav jouw post stel dat de railmassa zowel op de GND als de BR aangesloten dient te worden?
En bovenal: betekent de aansluiting zoals je die beschrijft ook dat ik mijn wissels niet langer volledig hoef te isoleren? Zolang ik de gedetecteerde railstaaf maar telkens netjes isoleer?

Overigens dank voor de snelle reacties en de duidelijke antwoorden!

Groet, Bram


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 09 nov 2015 23:28:07
Bericht:

Beste Bram,

Hier een stukje uit de vertaalde manual van de ECoS

quote:
De eerste module wordt met de S-88 aansluiting van
de ECoS verbonden, de tweede module wordt aan de
eerste aangesloten enz. De ECoS nummert zelf de
verschillende modules, in volgorde van hun
aansluiting.
Bij iedere S88-module wordt een aansluitkabel
meegeleverd; de stekker past maar in 1 richting.
Alle S88-modules worden door de ECoS gevoed. In
totaal kan de S88- uitgang tot 750mA stroom leveren.
Indien dit onvoldoende blijkt, kunnen sommige S88-
modules extern gevoed worden.
Zie hiervoor de handleiding van de module.
De S88- ingang is galvanisch gescheiden. Er is dus geen directe massaverbinding tussen de ECoS en
de S88. Daarom moet de massa van de eerste module met de massa van de baan (bruin) verbonden
worden.

PS. Ook zonder tekening.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 09 nov 2015 23:39:13
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bramsmit

Beste Wim,

Kortom: Is het juist als ik nav jouw post stel dat de railmassa zowel op de GND als de BR aangesloten dient te worden?



Ja, dat is toch wat er wordt geschreven wat te doen bij de eerste module.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: bramsmit
Gereageerd: 11 nov 2015 08:09:01
Bericht:

Probleem verholpen!

Bedankt Wim!

Groet, Bram


Reageer op auteur: KdeB
Gereageerd: 11 nov 2015 10:59:52
Bericht:

Ook de piekspanning?

gr.
Koos

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.


Reageer op auteur: bramsmit
Gereageerd: 11 nov 2015 11:24:39
Bericht:

Dag Koos,

Als ik op het tabje klik op de ECoS dan begint de piekspanning bij 4000mA, dit valt echter vrijwel direct terug naar normale waarden, wellicht is het zo dat de meter even moet calibreren voor hij een opgevraagd waarde kan weergeven. Dit is ook zo na het correct aansluiten van de S88 module.

Mijn gedachte dat de piekspanning voor foute terugmeldingen zorgde blijkt dus incorrect. Ook de door mij waargenomen piekspanning op de ECoS veroorzaakt heden geen problemen (mijn theorie is dat dit geen piekspanning is, maar een spanningsmeter die zich even kalibreert).

Groet, Bram


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 15 nov 2015 23:45:15
Bericht:

Bram,
Wanneer je elke keer spanning door stroom verandert in je antwoord denk ik dat we er zijn.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: bramsmit
Gereageerd: 17 nov 2015 14:35:27
Bericht:

Ah, D'n Theo! (Brabantse afkomst?)

Ik heb de termen inderdaad verwisselt, dit maakt echter voor het probleem niets uit.

Groet, Bram


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 17 nov 2015 15:33:19
Bericht:

Jawel, dat maakt wel uit want dat maakt het probleem alleen maar groter en onduidelijker voor de lezers die ook het verschil niet weten tussen spanning uitgedrukt in Volt en stroom uitgedrukt in Ampère.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster