Print deze pagina | Sluit het venster

klein kopstation met lichtsluis

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5361
Geprint op: 11 dec 2016

Onderwerp:


Auteur onderwerp: pj0tter
Onderwerp: klein kopstation met lichtsluis
Geplaatst op: 07 nov 2015 10:54:26
Bericht:

Goedenmorgen

Ik ben al vele jaren een tevreden Koploper gebruiker en ben er, vind ik zelf , redelijk bedreven in. Ik heb een paar dynamische blokken met lichtsluizen en dat werkt perfect,bij het stop stuk rijdt de trein netjes een stukje terug totdat de bezetmelder vrijkomt. Na enige tijd kan de trein zijn weg vervolgen. Echter, ik heb de baan nu een stukje uitgebreid met een bergspoortje en kopstationnetje met 3 sporen, daar wil ik ook een lichtsluis doen in de stopsectie, het zijn geen dynamische blokken (lengte max 1 meter). Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik dan de bezetmelder, immers 1 lichtsluis is de (stop)bezetmelder voor de 3 sporen moet definieren zodat de trein de melder weer vrijgeeft. Net als bij dynamische sporen(blokken) moet de trein een stukje terugrijden. Is het in een notendop uit te leggen hoe ik die bezetmelder dan moet definieren?

De melder voor binnenkomst ligt net voor de wisselstraat. Het is natuurlijk op te lossen door alle sporen een eigen bezetmelder te geven maar met een lichtsluis moet het toch ook werken?

Heeft iemand de "golden" tip? url of verwijzing naar een topic of zo is ook goed.

Grt Peter

Reacties:


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 07 nov 2015 12:11:57
Bericht:

Met een lichtsluis werkt het inderdaad ook.
Je moet van de betreffende sporen een blokgroep maken en dan aangeven dat er een gezamenlijk stopmelder is.
Zie ook het plaatje.



Zo werkt het bij mij.

Huub


Reageer op auteur: pj0tter
Gereageerd: 07 nov 2015 15:30:51
Bericht:

Dag Huub

Dank je wel voor je reactie, dat gaan we morgen eens even invoeren en kijken wat er gebeurd, dank voor zover.

Grt Peter

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Met een lichtsluis werkt het inderdaad ook.
Je moet van de betreffende sporen een blokgroep maken en dan aangeven dat er een gezamenlijk stopmelder is.
Zie ook het plaatje.



Zo werkt het bij mij.

Huub


Reageer op auteur: pj0tter
Gereageerd: 08 nov 2015 14:05:12
Bericht:

So far so good, komt nog met "hoge" snelheid binnen,stop keert om en rijdt met "hoge" snelheid stukje terug, na goed dat is een kwestie van fine tunen zeg maar.

Waar ik wel last van heb is dat in een blok ergens halverwege een "gedefinieerde" variabele route (de route mag alleen bereden worden door treintype pendeltreinen dat het blok wanneer de trein in stopsectie komt begint te knipperen en in het rij window handmatig komt te staan, nog niet gevonden waarom dat is.
"Sleep" ik de trein nieuw het blok in (waar ie stil komt te staan en op handmatig schakelt) en sleep naar het volgend blok en start automatisch rijden de trein netjes het blok inrijdt. Start ik echter in het station (een groot aantal blokken terug) dan is dat blok altijd het eindblok (schakelt om naar handmatig)

Raar...... zal ongetwijfeld een futtiliteit zijn maar goed het is even zoeken, OF iemand moet suggesties hebben naar de reden waarom een trein naar handmatig omschakelt (in onderhouden blokken mag ie naar het volgende blok, bezetmelders staan goed).....

zoek zoek en gij zult vinden (??)

Peter


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 08 nov 2015 14:47:43
Bericht:

Zou een richtingsverbod in een variabele route kunnen zijn.

Als je naar het rijwindow van de betreffende loc gaat, tweede tabblad (rijgedrag)en je klikt met de rechtermuisknop in het witte vlak onderaan, dan krijg je een optie 'toon verzamelde items' en vervolgens 'gedetailleerd per treinroute'. Dan kun je zien in welke blokken de betreffende loc een beperking heeft en door welke variabele route dat komt.
En anders hier de database neerzetten, dan kunnen we meekijken.

Huub


Reageer op auteur: pj0tter
Gereageerd: 08 nov 2015 21:04:08
Bericht:

Toppers!!!! Dat was het inderdaad, geen idee hoe het vinkje er kwam. Nu gaat gewoon zijn weg vervolgen. Dat ie als een speer en vandoor gaat heb ik. Ik wist dat ik een aantal loks met decoderstappen heb en de testtrein is er zo ééntje heb nu een loc met lopi en die rijdt een heel klein stukje terug, net genoeg om de melder vrij te krijgen en stopt dan.

Thanks quys!!

Peter

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Zou een richtingsverbod in een variabele route kunnen zijn.

Als je naar het rijwindow van de betreffende loc gaat, tweede tabblad (rijgedrag)en je klikt met de rechtermuisknop in het witte vlak onderaan, dan krijg je een optie 'toon verzamelde items' en vervolgens 'gedetailleerd per treinroute'. Dan kun je zien in welke blokken de betreffende loc een beperking heeft en door welke variabele route dat komt.
En anders hier de database neerzetten, dan kunnen we meekijken.

Huub


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster