Print deze pagina | Sluit het venster

Ongeluk op wissel. *schokkende beelden*. Kan ik wissels detecteren?

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5310
Geprint op: 11 dec 2016

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Martijn1974
Onderwerp: Ongeluk op wissel. *schokkende beelden*. Kan ik wissels detecteren?
Geplaatst op: 21 sep 2015 18:10:38
Bericht:

Het is op mijn baan wel een keertje vreselijk mis gegaan.

De Koploper stond in Blok-4, maar was (buiten mijn zicht) doorgeschoten op het wissel. Ook 'Koploper' meldde niks, omdat het wissel zonder detectie is.
De 1100 kwam vanaf blok-12 over de wisselstraat en schampte de Koploper. Dit deed de 1100 kantelen. Gelukkig heeft mijn plexiglazen beveiliging hem op de baan gehouden. Als dat er niet zat was hij 1,20m naar beneden gestort.





Hoe de Koploper door heeft kunnen doorschieten naar het wissel zoek ik nog wel even uit.

Maar mijn vraag is of ik het wissel op een enkel detectiepunt zou kunnen aansluiten om een bezetmelding te genereren, waar 'Koploper' dan wat mee kan.
Want de wissels bij blokken betrekken gaat niet, toch?!

mvg,
Martijn.

Download Attachment: hanulveen.bck
190,67 KB

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.6 |

Reacties:


Reageer op auteur: Jan Huchshorn
Gereageerd: 21 sep 2015 20:13:40
Bericht:

Hallo Martijn,

Gaan we even uit van de foto's.

Het kan ook gebeuren dat de 1150 zich al op het wissel bevindt, op het moment dat de Koplopertrein doorschiet. Een melder op dat wissel helpt dan ook niet meer.

Je kan wel een melder plaatsen tussen de stopmelder en het wissel.
Deze melder neem op bij de te verwachte melders uit dit blok naar de volgende blokken. Deze melder vink je niet aan bij "bezet bij".

Als je dan met de spooktreinbeveiliging aan rijdt zet het Koploperprogramma alle treinen stil als de Koplopertrein doorschiet.

Groeten Jan


Reageer op auteur: Martijn1974
Gereageerd: 21 sep 2015 20:40:45
Bericht:

@Jan,

Ja dat scenario kan ook gebeuren...al zouden ze eigenlijk helemaal niet mogen doorschieten. Het is dus een beetje symptoom bestrijding, althans zo voelt het.

Ik zal kijken of ik een melder tussen de stopsectie en het wissel in kan krijgen. Dat wordt waarschijnlijk in de rails Dremelen om te isoleren
Of misschien kan ik lichtsluisjes plaatsen.
Ik ga mij ori๋nteren, dankjewel voor aanwijzen van een denkrichting.

mvg,
Martijn.


NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.6 |


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 21 sep 2015 21:46:05
Bericht:

Als het doorschieten komt doordat het voorste draaistel van de ICM niet (betrouwbaar) gedetecteerd wordt, geldt datzelfde natuurlijk ook als dat draaistel op het wissel komt. Detectie van het wissel zal je dan niks verder helpen, want ook dan is de detectie van dat eerste draaistel niet betrouwbaar.
Ik zou dus toch uitzoeken wat het probleem is geweest en dat probleem bij de bron oplossen.

Huub


Reageer op auteur: Martijn1974
Gereageerd: 21 sep 2015 22:04:56
Bericht:

@Huub,

Juist van de Trix Koploper vertrouw ik op de detectie.
Het treinstel is [url=http://hanulveen.nl/ombouwen/trix-koploper-stroom/trix-stroom.html]intern doorverbonden[/url] waarbij de voorste en achterste bak volledig stroom afnemen.

Ik denk dat ik het doorschieten moet zoeken in de snelheid/afremmen.
Zelf denk ik dat hij bij het binnenkomen van het schaduwstation (blok 32) vrij baan heeft gehad in Blok 2 en 3, waardoor zijn snelheid hoger was dan anders in blok 4 (waaruit hij is doorgeschoten).
Hij is minstens 20cm verder gekomen dan de bedoeling was.

Het uitzoeken komt dit weekend wel. Dan zal ik wat reconstructies doen. Maar dan wel zonder de 1150 erbij


mvg,
Martijn.


NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.6 |


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 22 sep 2015 11:24:51
Bericht:

Even reageren op de vraag in de titel.

Je kan perfect de wissel op een bezetmelder aansluiten. Dit punt geef je dan in bij "te verwachten bezetmelders" van de twee samenlopende routes.
Het moet niet bij "bezet bij" van het volgende blok.

Let wel op, als de wissels rijspanning schakelen kan het zijn dat de detectie ook afgeschakeld wordt voor ้้n richting !!!

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: Blausee-Mitholz
Gereageerd: 22 sep 2015 18:45:36
Bericht:

Vraagje. Hoeveel treinen rijden er daadwerkelijk op je vaan op het moment dat de ICM doorschiet?

Mvg, Johan


Reageer op auteur: Martijn1974
Gereageerd: 22 sep 2015 18:50:01
Bericht:

Ik heb het ingesteld dat er niet meer dan 4 tegelijk mogen rijden.
De laptop waar het op draait is een moderne zware machine die het makkelijk aan kan dus het ligt niet aan de resources.

Als er meer tegelijk rijden vind ik het persoonlijk erg onrustig worden, zowel voor oog als oor.

mvg,
Martijn.

NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.6 |


Reageer op auteur: Blausee-Mitholz
Gereageerd: 22 sep 2015 19:48:18
Bericht:

Tsja wat zal ik zeggen ......
Probleem schijnt voor te komen als er meer dan 8 treinen te gelijk rijden bij de ECoS. Dat is het dus niet.

Ik heb een mfx decoder gehad die op een gegeven moment te ver ging doorrijden. Soms tot wel 30 cm.
Ene keer deed hij het goed andere keer ging hij te ver.
Oorzaak heb ik niet kunnen achterhalen

Heb uiteindelijk de mfx decoder er uitgetrokken en een Lopi V4 ingezet.
Het zelfde model rijdt nu al weer een jaar probleemloos zonder enige kuren.

Als het alleen de Trix Koploper is die te ver door rijdt zou ik het in de decoder zoeken.
M.i.z. is het geen Koploper probleem.

Trouwens wel fijn dat je een persplex rand heb staan. Scheelt je een hoop schade van een val op de grond (pfffffffffffffff heb ik een keer gehad je hart draait wel 10x om van schrik ...................)

Succes, Johan


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 22 sep 2015 20:54:31
Bericht:

Volgens mij kan het ook een instelling zijn in koploper i.s.m. de ECoS, ergens moet een vinkje gezet worden, dit probleem is namelijk al eens eerder aan de orde geweest, alleen kan ik het even niet terug vinden. Het was in ieder geval op de baan van Hans van de H.I.P.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Blausee-Mitholz
Gereageerd: 22 sep 2015 21:07:32
Bericht:

Dat zeg ik Wim dat euvel treed pas op bij meer dan 8 treinen tegelijk aansturen.
Hier worden er maar 4 tegelijk aangestuurd en bij mij zijn het er maar 5.
Mijn ervaring is dat met een andere decoder het verholpen is. (in mijn geval).
Wil niet zeggen dat het hier het geval zou zijn maar het riekt er wel naar.

Bij maar dan 8 treinen aansturen met ECoS moet in Koploper en in de ECoS uit staan dat rijregelaars van elkaar overgenomen worden.
(Dus de regelaars mogen NIET van elkaar overgenomen worden)

Dat staat hier gewoon aan en rijdt probleemloos.

Wijbe heeft toen de oplossing voor Hans gevonden.

Vraag aan Martijn, welke decoder zit in de Trix Koploper?

Mvg, Johan


Reageer op auteur: Martijn1974
Gereageerd: 22 sep 2015 21:15:31
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Blausee-Mitholz
...Heb uiteindelijk de mfx decoder er uitgetrokken en een Lopi V4 ingezet.


Ik rij in principe alleen maar met Lopi's V4.0
Alleen nu ik het nagekeken heb blijkt mijn (gebruik gekochte) Trix Koploper een Lenz Silver+ 21 polige decoder te hebben.
En dankzij op hol slaande treinen in het verleden ben ik geen voorstander meer van Lenz decoders. Zou het dan toch de decoder kunnen zijn?!
De Koploper is eerder vandaag weer doorgeschoten op hetzelfde blok, alleen zo'n 4cm minder ver. Nog effe en ik zet hem voor de veiligheid buiten dienst.

mvg,
Martijn.






NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v8.6 |


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster