Print deze pagina | Sluit het venster

Kort voor sein: stop altijd.

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5272
Geprint op: 11 dec 2016

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Ben
Onderwerp: Kort voor sein: stop altijd.
Geplaatst op: 06 aug 2015 13:53:06
Bericht:

Koplopers,

Heeft iemand ervaring met deze optie uit "aanvulling blokgegevens"?

Ik heb een stationsblok waar sommige treinen een stopkans hebben. Toch zie ik ze nooit stoppen als het sein bij aankomst van de trein onveilig is maar kort voor het sein veilig wordt. Ik heb de voorwaarden gelezen in de helpfile.

Wie kan er iets over zeggen?

Gr, Ben.

Reacties:


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 06 aug 2015 13:59:03
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Toch zie ik ze nooit stoppen als het sein bij aankomst van de trein onveilig is maar kort voor het sein veilig wordt.



Dit begrijp ik even niet. Kort voor het veilig wordt, dan was het toch onveilig ?
De duurtijd van het stoppen en de kans is vlot te regelen met combinatie trein/ bloktype.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 06 aug 2015 14:56:53
Bericht:

Theo,

Dit is de definitie zoals deze in de helpfile staat.

Gr, Ben.

Kort voor sein: stop dan altijd
Als een locomotief in een stationsblok stopt voor een onveilig sein maar eigenlijk niet hoeft te stoppen, zou het kunnen gebeuren dat het volgende blok en/of de wisselstraat vrijkomt en de locomotief gewoon verder gaat rijden. Dit is niet een fraai gezicht, zeker niet als het vlak voor een sein gebeurt. Als de indicatie aanstaat en de locomotief hoeft niet te stoppen, zal toch de indicatie 'stop locomotief automatisch' worden aangezet als de locomotief de bezetmelder heeft bereikt waar het afremmen naar minimumsnelheid start.
Deze optie werkt niet als de locomotief in combinatie met het blok- en treintype een stopkans heeft van nul procent.


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 06 aug 2015 17:49:40
Bericht:

Een trein heeft in werkelijkheid een zeer grote massa.

Eens die begonnen is met remmen, zal die stoppen, ook als het sein vrijkomt als de trein nog 20m van het sein is. Dan is zijn remleiding leeg.
Daarna trekt hij terug op. Dat kun je simuleren met die instelling.

Eigenlijk zou de naam moeten zijn, kort voor onveilig sein ? altijd eerst stop.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 06 aug 2015 18:19:06
Bericht:

Theo,

Ik wil dat een trein in het voorkomende geval altijd stopt als het afremmen eenmaal is ingezet, ook als het sein van onveilig naar veilig gaat. Dat is naar ik meen wat die optie in houdt.

Maar het doet 't niet of ik snap het niet helemaal.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: JackvdW
Gereageerd: 07 aug 2015 01:26:15
Bericht:

Hallo allemaal,

Volgens mij voorkomt de optie dat het sein op groen komt.

Met andere woorden, het sein zou wat de beveiliging betreft wel op groen kunnen gaan maar doet dit niet om een stop van de trein af te dwingen.

Koploper technisch gezien volgen de seinen de treinen en niet andersom zoals in het grootbedrijf. Koploper laat dus de trein toch stoppen ondanks dat hij door zou kunnen rijden en het sein blijft dan dus rood.

Groeten Jack.


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 07 aug 2015 07:26:28
Bericht:

Dat is het Jack, zo begrijp ik ook de helpfile.

Nu nog werkend zien te krijgen, ik ga nog eens wat testen.

Gr, Ben.


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster