Print deze pagina | Sluit het venster

Probleem: Conversie - Onderhoud Blokken

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5242
Geprint op: 08 dec 2016

Onderwerp:


Auteur onderwerp: B_Modelbouw
Onderwerp: Probleem: Conversie - Onderhoud Blokken
Geplaatst op: 23 jun 2015 10:36:52
Bericht:

Wanneer ik mijn baan wil opstarten 'Groene spiegelei' krijg ik nu een melding; "In verband met een conversie moet je eerst onderhouden blokken opstarten en de gegevens wegschrijven!"

Onderhouden blokken reeds geopend en opgeslagen, maar melding blijft steeds terugkomen en baan start niet op... Wat doe ik fout ?

Laatste aanpassing die ik heb gemaakt was het toevoegen van blok 406, wat een keerspoor moet worden voor trek-duw stellen. Dit laatste is nog niet geheel ingegeven, daar ik niet goed weet hoe deze in te geven zonder kortsluiting op de wisselstraat.
Heeft volgens mij weinig te maken met hoofdprobleem daar ik reeds meerdere malen delen van de baan heb uitgebreid zonder problemen.

Wie weet raad ...

Download Attachment: Modelbaan-TREIN.bck
229,74 KB

Reacties:


Reageer op auteur: B_Modelbouw
Gereageerd: 23 jun 2015 13:31:05
Bericht:

Probleem opgelost ...

Antwoord zat inderdaad in de laatst aangebrachte wijzigingen, zo waren de bezetmeldpunten wel toegekend aan het blok (blok 406), maar
niet wanneer ze verwacht werden ... Ingevuld opgeslagen en ok.
In vroegere versies gaf die de fout dat blokgegevens niet volledig waren maar startte toch op, nu is 't inderdaad je hoofd erbij houden.

Nu een oplossing vinden voor het Keerlusspoor zonder kortsluitingen.
Alle suggesties zijn welkom (ev. ander draadje hiervoor openen)

Download Attachment: Modelbaan-TREIN.bck
229,19 KB


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 23 jun 2015 14:33:50
Bericht:

Bert,

oplossing voor de keerlus, is een keerlus module speciaal daarvoor ontwikkeld. http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Category-294246/xTreme-Keerlus.html

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: B_Modelbouw
Gereageerd: 23 jun 2015 15:38:44
Bericht:

Beste Wim,

Daar heel mijn baan als een hondenbeen is opgebouwd zit ik nergens met een keerlus situatie, door nu een bijkomende wissel (W-139) en bediende kruiswissel (W-140) naar een doodlopend spoor in te bouwen (enkel om trek-duw combinaties in andere richting te laten vertrekken in Blok 406) krijg ik wel zo'n situatie.

Vraag is dan waar bouw ik de keerlus-module in ?
- Blok 406 (doodlopend keerspoor)
- Blok 92 (verlaten schaduwstation 4)
- Andere locatie('s)

En blijf ik niet zitten met een foute polarisatie op de wissel,
bij het omschakelen tussen Blok 29 en Blok 92 naar Blok 406 ?


Reageer op auteur: Freak
Gereageerd: 23 jun 2015 19:14:24
Bericht:

Hallo Bert,

Zie: http://www.pahasoft.nl/ Buildnummer 9

Met excuses de oplossing voor dit probleem. Ik had teveel overgenomen van de nieuwere versie naar 8.6 waardoor dit probleem is ontstaan.


Mvg,
Peter


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 23 jun 2015 19:40:50
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door B_Modelbouw

Beste Wim,

Daar heel mijn baan als een hondenbeen is opgebouwd zit ik nergens met een keerlus situatie, door nu een bijkomende wissel (W-139) en bediende kruiswissel (W-140) naar een doodlopend spoor in te bouwen (enkel om trek-duw combinaties in andere richting te laten vertrekken in Blok 406) krijg ik wel zo'n situatie.





De mooiste oplossing voor de toekomst is de keerlussen in de twee bochten van het been te steken. Dan kun je de sporen tussen de keerlussen dezelfde polarisatie geven en zoveel overloopwissels enz. installeren als je wil.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: B_Modelbouw
Gereageerd: 23 jun 2015 21:03:53
Bericht:

Beste Theo*,
(* Van achter den hoek, of beter gezegd twee treinhaltes verder )

Probleem is dat mijn hondenbeen, niet uit slechts n been bestaat maar vier, waar telkens in de bochten een schaduwstation bevindt met
verschillende opstelsporen. Om al deze benen van keerlus modules te
voorzien vind ik wat vergaand.

't Houdt me in ieder geval bezig om een oplossing te vinden voor dit ene spoor, om trek-duw stellen in de andere richting te laten vertrekken, zonder kortsluiting op de baan te veroorzaken...

Zelf ook nog verder aan het idee aan het sleutelen geweest, waarbij de kruiswissel (W-140) vervangen wordt door een kruising en er een overloopwissel (W-139) bijkomt.
Zou er geen mogelijkheid bestaan om via Koploper en de bediening van de wissels (W-139) de polariteit in het blok (Blok 406) om te draaien bij het in- en uitrijden en hoe speel ik dat klaar met de instellingen ... Dit wordt nog even piekeren

Niemand met een gelijkaardige situatie ?




Download Attachment: Modelbaan-TREIN.bck
231,6 KB


Reageer op auteur: B_Modelbouw
Gereageerd: 23 jun 2015 21:11:16
Bericht:

Beste Peter,

Bedankt om dit op te nemen in de nieuwe release ...
Ik zal alvast deze fout niet meer maken


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 23 jun 2015 22:43:16
Bericht:

Bert,

Ik denk dat je Paul moet bedanken. Peter is alleen maar de boodschapper.

Wat je keerlus betreft, blok 406 moet je niet ompolen. Het probleem zit in de oversteek van de sporen die naar en van de keerlus gaan.
En ja er zijn heel veel van dit soort situatie op banen, en deze situatie ontstaat doordat je deze beide sporen met elkaar verbind, een goed geplande baan, daar is het dubbelspoor in de verbinding tussen de eindlussen allemaal dezelfde polariteit. en wordt de kortsluiting ervoor of in de lussen opgelost.
Nu heb je in een ovaal een verbinding gemaakt, je hondbot was eerst een geknepen ovaal.

Ik zal er morgen even naar kijken voor je hoe je het kunt oplossen.
Maar er zal wel wat aan de baan aangepast moeten worden denk ik zo, hou daar rekening mee.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: B_Modelbouw
Gereageerd: 24 jun 2015 12:27:27
Bericht:

Beste Wim,

Af en toe mogen we de boodschapper ook bedanken, er wordt maar al te vaak op de pianist geschoten. Uiteraard is Koploper een product van Paul. Waar ik al vele jaren plezier aan heb.

Wat mijn keerlus probleem betreft, voel ik nattigheid dat ik een groot deel van de baan kan gaan aanpassen. Ai, ai, ...
Ik kijk alvast uit naar de oplossing.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 24 jun 2015 14:32:02
Bericht:

Bert,

Misschien dat je een echt sporenplan kan hebt, in plaats van alleen die in koploper, dan en dat je wat lengte maten hebt, en hoe lang je langste trein is. Dan denk ik dat het best weleens mee kan vallen met het aanpassen, het is immers alleen maar het plaatsen van sectie en wat extra draadjes aan de rails.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: B_Modelbouw
Gereageerd: 24 jun 2015 15:35:26
Bericht:

Beste Wim,

In bijlage enkel de tekeningen van de nieuwe baan 'Containerhaven',
tafeloppervlakte is 580cm x 160cm (raster is 80cm x 80cm) ...

Langste trein is +/- 3,60 meter

Download Attachment: Treinbaan2.jpg
207,19 KB

Vriendelijke Modeltreingroeten,
Bert


Reageer op auteur: B_Modelbouw
Gereageerd: 24 jun 2015 16:22:07
Bericht:

Voor de oude baan 'Ekeren' vindt je de gegevens van de bloklengtes terug in Koploper onder 'Aanvullende Blokgegevens. Was ik nog vergeten mee te geven ...

Vriendelijke Modeltreingroeten,
Bert


Reageer op auteur: B_Modelbouw
Gereageerd: 25 jun 2015 09:34:04
Bericht:

Daar het probleem zich enkel voordoet met het ene keerspoor (Blok 406) en verder de gehele baan werkt, zou de gemakkelijkste oplossing dit ene blok niet voorzien zijn. Maar dit is zonder mij gedacht ...

Doch twee denkpistes blijven me door 't hoofd schieten;

1) Principe van een draaischijf waarbij de polariteit op de draaitafel wordt omgedraaid bij draaibeweging tussen oprijden (0) en afrijden (180). Ook al wordt ompolen van het spoor waarop zich de trein bevindt afgeraden (blinde fase bij omschakelen)

2) Lengte van het spoor verlengen tot twee maal de langste trek-duw trein (+/- 320cm) waarbij bij het inrijden eerst een keerlusmodule ligt en vervolgens het Blok 406.


Hoe reageert een keerslusmodule wanneer er geen polariteitsverschil is bij begin en einde van deze keersectie ?
(wederom kortsluiting ?)

Zo ja, bestaat dit tot de mogelijkheid ...
Blok 406 blijft zelfde polariteit houden ... Keerlusmodule wordt afhankelijk van de wisselstand in of uit geschakeld (lees overbrugd).


Vriendelijke Modeltreingroeten,
Bert


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 25 jun 2015 09:43:08
Bericht:

Bert,
Het probleem zit niet in blok 406 het probleem zit in de lus, of
eigenlijk de oversteek via het wissel en het engelse wissel.

Blok 406 blijft dezelfde polariteit houden, die hoef je niet om te polen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 25 jun 2015 10:26:27
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door B_Modelbouw



1) Principe van een draaischijf waarbij de polariteit op de draaitafel wordt omgedraaid bij draaibeweging tussen oprijden (0) en afrijden (180). Ook al wordt ompolen van het spoor waarop zich de trein bevindt afgeraden (blinde fase bij omschakelen)

2) Lengte van het spoor verlengen tot twee maal de langste trek-duw trein (+/- 320cm) waarbij bij het inrijden eerst een keerlusmodule ligt en vervolgens het Blok 406.


Hoe reageert een keerslusmodule wanneer er geen polariteitsverschil is bij begin en einde van deze keersectie ?
(wederom kortsluiting ?)




Paar reacties als trigger voor ideen, niet als oplossing

1)Ompolen terwijl er een trein op staat(rijdt) gebeurt bij ELKE keerlusschakeling die ik ken. Decoders hebben allemaal een gelijkrichterbrugje op de ingang, alles verloopt zonder "hikken" van de trein.

2) keerlusblok moet langer zijn dan de langste trein, echter GEEN 2x zo lang !

3) geen polariteitsverschil bij begin en einde ? Dan heb je geen keerlusmodule nodig. Misschien bedoel je iets anders ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: B_Modelbouw
Gereageerd: 25 jun 2015 12:41:11
Bericht:

Daar een beeld meer zegt dan 1000 woorden ...

Mijn hersenen gekraak van afgelopen dagen in een tekening,
of 't mogelijk is, is nog na te gaan (???)

Download Attachment: Keerspoor.jpg
172,13 KB

Tenzij Wim (of anderen) nog met een ultieme oplossing komt, lijkt dit degene waarbij ik aan de rest van de baan niets hoef aan te passen...
En 3,00m extra spoor is nu niet onoverkomelijk


Vriendelijke Modeltreingroeten,
Bert


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 25 jun 2015 14:08:16
Bericht:

Keerlusmodule gewoon in twee richtingen laten werken.
Ofwel is het nodig ofwel niet nodig, maar het kan toch geen kwaad.
Dat vraagt geen input in koploper.

Met welk merk sporen werk jij, de omschakeling van het kruiswissel lijkt mij nog moeilijker.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 25 jun 2015 15:00:16
Bericht:

Bert,

Je tekent zelf het probleem rood en bruin kunnen nooit op dezelfde spoorstaaf uitkomen, dat geeft met 100% garantie kortsluiting.
Zie je onderste tekening b.v.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 25 jun 2015 15:14:17
Bericht:

Bert, dit zou je op de een of andere manier voor elkaar moeten krijgen.
Waarbij ik denk dat keerlusmodule 2 geen probleem zal zijn, daar er lengte genoeg beschikbaar is in de spiraal.
Alleen keerlusmodule 1 zal wel een probleem zijn er zal niet genoeg raillengte beschikbaar zijn aan die zijde.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: B_Modelbouw
Gereageerd: 25 jun 2015 16:38:33
Bericht:

@ Theo: Wat de wisselstraten betreffen deze behoren nooit tot een blok en kunnen spanningsloos geschakeld worden. Maar ja, dan ben ik meer analoog dan digitaal bezig.
Het merk dat ik gebruik is Fleischmann Profi


@ Wim: De keerlus module in de Helix is geen probleem (2 in jou tekening), de keerlus module (1) na het schaduwstation 4 inbouwen is gezien de beperkte ruimte niet mogelijk.

Bestaat dit tot de mogelijkheden ...
Dat ik voor ieder opstelspoor in het schaduwstation een keerlus module voorzie ? Wat neerkomt op zes modules (blok 401, blok 402, blok 403, blok 404, blok 405 en blok 92)... Deze blokken zijn lang genoeg om de langste treinen op te stellen en er een keerlus module in op te nemen (keerlus = licht blauw).
Afhankelijk van de (beperkte) lengte zou ik blok 400/401 nog kunnen uitsluiten voor langere treinen.

Download Attachment: Schaduwstation_4.jpg
130,83 KB

Vriendelijke Modeltreingroeten,
Bert


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 25 jun 2015 16:50:24
Bericht:

Bert,

Uiteraard is dat mogelijk. Kost je wel 5 keerlusmodules, als dat geen probleem is dan is dit de oplossing.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: dentheo
Gereageerd: 25 jun 2015 19:20:30
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door B_Modelbouw

@ Theo: Wat de wisselstraten betreffen deze behoren nooit tot een blok en kunnen spanningsloos geschakeld worden. Maar ja, dan ben ik meer analoog dan digitaal bezig.
Het merk dat ik gebruik is Fleischmann Profi



Ook als wisselstraten NIET tot een blok behoren kunnen er potentiaalproblemen en kortsluitingen optreden. Maar in uw nieuwe tekening zie ik nu dat het een wissel is met een kruising. Het terugrijden gebeurt via een ander wissel. Dat lijkt mij makkelijker.

Ergens op dit forum heeft iemand het geprobeerd met EEN keerlusmoduel en het ganse schaduwstation daarin. Moet je alleen via koploper vergrendelen dat er geen trein uitrijdt als er een andere binnenkomt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster