Print deze pagina | Sluit het venster

Bezetmelding in vaste treinroute

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5217
Geprint op: 08 dec 2016

Onderwerp:


Auteur onderwerp: SniperEye
Onderwerp: Bezetmelding in vaste treinroute
Geplaatst op: 01 jun 2015 17:35:07
Bericht:

Inmiddels ben ik een heel eind gevorderd met KL en kan al redelijk geautomatiseerd rijden. Echter doet zich nu een probleem voor waar ik geen raad mee weet. Aan de hand van het volgende plaatje zal ik de situatie proberen toe te lichten. Ik heb mijn verhaal opgesplitst om zodoende een overzichtelijk verhaal te krijgen. Eveneens heb ik de database toegevoegd:

[url=https://flic.kr/p/tX5nKm][/url]
[url=https://flic.kr/p/tX5nKm]KL_blokken_probleem_1[/url] on Flickr

Gewenste situatie
Hoewel er 4 treinen zichtbaar zijn hier zijn er 3 van operationeel. De 4e staat gerangeerd; toevallig ook nog in blok 4.

In blok 1 staat een ICE met een vaste treinroute: vertrek 1 -> 6 -> 7 -> 2 (stopt kort) -> 9 -> 8 en weer naar 1. Deze route herhaald zich.

In blok 2 staat een Intercitytrein/ dubbeldekker; eveneens met een vaste route: vertrek 2 -> 9 -> 8 -> 1 (korte stop) -> 6 -> 7 -> en weer terug bij 2. Deze route herhaald zich ook.

Wanneer beide treinen in blok 1 & 2 stilstaan vertrekt op spoor 3 een Plan V met als vaste route: Vertrek 3 -> 8 -> 9 -> 3 (korte stop) -> 6 -> 7 -> en terug in 3. Ook deze herhaald zich.

Om dit te bewerkstelligen heb ik een tijdsschema ingesteld en de treinen rijden dus op de digitale tijdstippen. Dit is dus de gewenste situatie!

De feitelijke situatie
De praktijk is altijd weerbarstiger.

Vanuit blok 1 vertrekt de ICE naar 6 en vervolgens 7 om vervolgens naar 2 te rijden. Echter op moment dat de ICE in blok 7 is geeft KL wel aan dat blok 7 bezet is, maar staat de ICE volgens KL nog in blok 6. Ook blijft hij blok 1 als bezet aangeven. Dit is te zien op de afbeelding!

Exact hetzelfde gebeurd wanneer de Intercity/ dubbeldekker hetzelfde rondje rijdt.

Uitgevoerde handelingen
Ik heb de vaste treinroute voor het gemak "intercity" genoemd. Deze vaste treinroute toegekend aan de ICE en de Intercity.

Ik heb de vaste treinroute aangevinkt in het rijwindow van de ICE & de intercity/ dubbeldekker.

Wanneer ik alleen de Plan V op mijn baan heb staan en de vaste treinroute laat rijden is dat probleem niet aanwezig.

Vraag
Wat doe ik fout? (er vanuit gaande dat het een user failure is).


Download Attachment: GoosV1.bck
37,29 KB

Enjoy your freedom!

Reacties:


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 01 jun 2015 18:43:29
Bericht:

Ik heb niet de hele database bekeken maar zie wel dat bij eigenschappen blok 1 vinkjes bij "keer lok" verkeerd staan. Daar begint het al verkeerd. Dus check eerst je blokken en rijrichtingen.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 01 jun 2015 22:28:27
Bericht:

Gerard,

Het probleem en de oorzaak van het probleem is nog altijd hetzelfde als bij je vorige vraag http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5201

Vinkjes bij keerloc ontbreken op vele plaatsen. Dit zal je eerst moeten oplossen wil het ooit goed kunnen werken en rijden.
Eerst de database op orde brengen en dan pas gaan denken aan vaste treinroutes. Als de basis niet goed is werkt het gewoon weg niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: SniperEye
Gereageerd: 02 jun 2015 15:06:10
Bericht:

Ik ben bang dat ik dan niet snap waarom ik die fout maak.

Onder "keer lok" versta ik dat de trein in dat blok keert. En dat kan volgens mij alleen wanneer een lok stopt en in de achteruit gaat.

Ik heb de theorie erop nageslagen op dit forum maar ik krijg het niet helder voor ogen. Wellicht dat iemand mij kan helpen dit te begrijpen?

Enjoy your freedom!


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 02 jun 2015 15:41:20
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door SniperEye



Onder "keer lok" versta ik dat de trein in dat blok keert.




Juist.

Nu nog even nadenken wanneer er gekeerd moet worden en wanneer dus het vinkje gezet moet worden.

Voorbeeld: een trein moet in blok 1 keren als deze uit 6 komt en weer naar 6 gaat. Diezelfde trein moet in blok 1 niet keren als deze uit 6 komt en naar 9 gaat. Daar heb jij wel een vinkje staan en dat is niet correct.

Op die manier denkend loop je al je blokken even na, let daar bij op het tabblad "uit blok" onderaan.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: SniperEye
Gereageerd: 03 jun 2015 11:46:41
Bericht:

Ik probeer het te begrijpen; waarschijnlijk heb ik een rare gedachtekronkel ;)

In feite als de vaste treinroute van de dubbeldekker is:

Vertrek: 1 -> 6 -> 7 > 2 (korte stop) -> 8 -> 9 -> korte stop en herhaal route. Dan keert de trein toch nergens?

Gelijktijdig met de dubbeldekker vertrekt de ICE op 2 -> 8 -> 9 -> 1 (korte stop) -> 6 -> 7 -> 2.

Als ik mij in verplaats als machinist in deze treinen dan keert de loc toch nergens? Met keren versta ik: hij stopt en zet hem in de achteruit.



Enjoy your freedom!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 03 jun 2015 12:16:06
Bericht:

Gerard,

Je moet de basis van de database foutloos instellen. Dat is stap 1, pas als de trein ZONDER vaste routes zijn weg kan vervolgen op de baan, kun je aan het instellen van vaste routes gaan denken.
Dus daar zit je gedachte kronkel mis.

Nogmaals de basis moet goed zijn.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: SniperEye
Gereageerd: 03 jun 2015 12:28:54
Bericht:

Ik ben stapsgewijs te werk gegaan bij het "inrichten"/ instellen van koploper.

Ik heb de treintypes vastgesteld, ik heb de bloktypes vastgesteld, ik heb de blokken vastgesteld, ik heb de locomotieven ingesteld.

Ik heb getest of de treinen rijden in KL door handmatig te rijden met de trein. Dit werkt.

Ik heb in het prille begin getest of de detectie van de S88 werkte, dit werkt ook prima.

Ik heb de wissels handmatig getest en gecontroleerd. Op een af en toe weigerende wisseltong van een Engelse wissel na werkt dat goed.

Wellicht lijkt het alsof ik onvoorbereid te werk ben gegaan, ik heb echt heel veel gelezen alvorens ik aan de slag ben gegaan. En zelfs toen ik aan de slag ben gegaan heb ik de boekwerken ernaast gehouden.

Het screenshot bewijst het, zoals te zien is heb ik de handleiding KL erbij geopend.

Ik zal in overweging nemen om de hele database te verwijderen en van scratch opnieuw te beginnen.

Enjoy your freedom!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 03 jun 2015 12:34:02
Bericht:

Beste Gerard,

Als je nu gewoon onze aanwijzingen opvolgt en dus gewoon doet wat er staat, hoef je helemaal geen database te verwijderen, je moet alleen de fouten die erin staan verbeteren.
Zal zo wel even wat screenshot maken met de fouten die erin staan en hoe je die moet verbeteren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 03 jun 2015 13:02:43
Bericht:

Hier de screenshot en wat er verandert moet worden en waar het dus allemaal fout gaat.



Download Attachment: Gooskeerloc.jpg
537,72 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: SniperEye
Gereageerd: 15 jun 2015 18:06:34
Bericht:

Ik snap de clue eindelijk. Duurt even, maar dan zit het wel in mijn botte kop :D

Het is vandaag gelukt om in automatisch bedrijf met vaste treinroute te rijden. Na nog wat aanpassingen rijden ze nu weer niet.

Ga dit eerst even zelf proberen op te lossen. Volgens mij is het een kleinigheitje. En anders, dan hoop ik nog een beroep te mogen doen op jullie expertise

Enjoy your freedom!


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 15 jun 2015 21:15:11
Bericht:

NOGMAALS de baan moet eerst zonder vaste treinroutes foutloos rijden!!!!
Dan pas kun je gaan denken aan beperkingen zoals een vaste treinroute is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster