Print deze pagina | Sluit het venster

Richting analoge locs i.c.m. dinamo

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5185
Geprint op: 09 dec 2016

Onderwerp:


Auteur onderwerp: lexvanderloo
Onderwerp: Richting analoge locs i.c.m. dinamo
Geplaatst op: 04 mei 2015 21:09:31
Bericht:

Beste forumleden,
Inmiddels heb ik met Koploper en Dinamo een klein stukje van mijn kantoorbaantje werkend: vier blokken met daartussenin een dubbel kruiswissel (blokken 8,9,10 en 11, zie bijgaande pdf).
Zowel locs met als zonder decoder rijden heel mooi heen en weer. Optrekken en (op tijd) afremmen gaat prima (na leren remmen).

De vier blokken zijn consequent op dezelfde wijze bedraad conform de aanwijzingen in Dinamo. Nu plaats ik een oude analoge stoomloc in een van de blokken, rekening houdend met de "vooruit-richting" van Dinao. Dan maak een nieuwe trein aan in Koploper en laat hem volgens Koploper vooruit rijden. Dat gaat goed.
Nu draai ik de stoomloc om, omdat het natuurlijk voor kan komen dat de stoomloc de andere kant op rijdend in datzelfde blok komt. Nu kloppen de richtingen "vooruit" en "achteruit" in Koploper niet meer met de richting van de stoomloc. Ik heb in de handleiding van Koploper en van Dinamo gezochtr naar een oplossing, maar kan die niet vinden.

Iemand een idee?

Met vriendelijke groet,
Lex van der Loo.
(Ik zal deze email niet crossposten in de Dinamousers, maar wellicht hoort de discussie meer daar thuis :-)


Download Attachment: kantoorv002.pdf
11,36 KB

Reacties:


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 04 mei 2015 23:10:52
Bericht:

Lex,

Het gaat om een analoge loc, die laat je vooruit rijden, en plotseling zet je de loc andersom op de rails en de baanspanning blijft gelijk en nu rijd de loc achteruit. Dat gebeurd toch ook als je hem met een normale analoge trafo laat rijden. Om een stoomloc met de schoorsteen voorop te laten rijden, moet de rechterspoorstaaf de positieve spanning voeren. Draai je de loc om dan zal de rechterkant van de rails nog steeds de plus zijn 1 keer raden wat er dan gebeurd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: lexvanderloo
Gereageerd: 05 mei 2015 16:14:59
Bericht:

Hallo Wim,
Misschien heb ik niet voldoende duidelijk gemaakt wat ik bedoel.
Ik begrijp de principes van plus en min en de effecten op een analoge trein.
Ik begrijp nog niet helemaal hoe koploper i.c.m. dinamo werkt en probeer dat uit te vinden voordat ik besluit om mijn grote nieuwe baan te gaan bouwen met die combi.

In het bijgaande voorbeeld heb ik voor het gemak twee blokken getekend.
Blok 1 is een spoor met een stootblok aan de rechterkant en een wissel aan de linkerkant.
In de tekening is de bovenste spoorstaaf de a-staaf cfm dinamo en de onderste spoorstaaf de b-staaf met de secties.
Blok 2 is een keerlus waarvan de binnenste spoorstaaf de a-staaf is en de buitenste staaf de b-staaf.
In blok 1 zet ik een analoge stoomloc met de voorkant naar rechts (in de richting van het stootblok).
Nu laat ik de loc achteruit (volgens de instellingen in het rijvenster) vertrekken van blok 1 naar blok2 en daar linksom rijden. Daarna laat ik de loc de lus linksom doorrijden en weer naar blok 1 rijden.
VRAGEN.
Klopt het dat Koploper i.c.m. Dinamo dan blok 1 "ompoolt", zodat de spoorstaven van blok 2 en blok 1 dezelfde potentiaal hebben en de loc gewoon doorrijdt, of wordt blok 2 "omgepoold" of gebeurt er helemaal niets?
Zo ja, dan rijdt de loc voor koploper achteruit, maar dan wel de andere kant op als bij vertrek?
Hoe zit het dan met de vertrekrichting?
Is dit meer een Koploper-vraag of meer een Dinamo-vraag (in dat laatste geval ga ik naar Dinamousers).
Als het makkelijke over de telefoon zou gaan, zal ik je dan een keer bellen?
Lex.





Download Attachment: VoorbeeldKoploper.jpg
132,45 KB


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 05 mei 2015 16:35:09
Bericht:

Lex,

Dat is gewoon een keerlus, hoe je die behandeld in dinamo geen idee, zal gerust in de handleiding staan. En anders op het usersforum vragen, daar lijkt mij meer kennis te zitten, dan hier op het koploperforum. Maar volgens mij heeft dit niets met vooruit en achteruit te maken de loc blijft gewoon vooruit rijden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: lexvanderloo
Gereageerd: 05 mei 2015 17:31:50
Bericht:

Hoi Wim,
Prima, ik ga het op dinamousers vragen.
Lex.


Koploperforum Digitale Treinbesturing : http://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster